• Türkçe
  • English
Ders Kodu: 
PLA 421
Ders Dönemi: 
Güz
Ders Tipi: 
Alan Seçmeli
Teori Saati: 
3
Kredi: 
3
AKTS: 
5
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Geçmişin, bugünün bilgisi ve ruhuyla, sanata dair bütünsel bir bakış açısı geliştirebilecek donanımı sağlamak. Bir sanat yapıtını tarihsel, yapısal, içeriksel bağlamlarda, sanat tarihi disipliniyle paralel, psikolojik, sosyolojik, antropolojik, dilbilimsel, ontolojik, siyasi ve ekonomik açılardan, objektif bir şekilde değerlendirebilmek için gerekli olan donanımı sağlamak.
Dersin İçeriği: 
  • Sanat kurumsallığının önemli birer değişkeni olarak eleştiri ve yorum üzerine düşünmek, tartışmak, güncel literatürü takip etmek. 
  • Yapıtları dönemsel tüm koşullar göz önünde bulundurularak analiz etmek. Katkı, değer, dönüştürme gücü, anlam vb. açılarından yeniden okumak, konumlandırmak.
Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Ders 2: Tartışmalı Ders 4: Yorumlama/Tartışma 5: Sunum 8: Ödev 9: Sözlü 10: İnceleme/Anket Çalışması 12: Konuk Konuşmacı
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Ödev B: Sınav D:Sunum

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1) Sanat Kültürü ve Sanatsal Eleştiri konularında bilgiye sahiptir. 2,3,5,9,10 1,2,4,5,8,9,10,12 A,C,D
2) Sanatsal malzemeleri kullanabilme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. 2,3,5,9,10 1,2,4,5,8,9,10,12 A,C,D
3) Kendi çalışmalarını sorgular, estetik farkındalığa sahiptir. 2,3,5,9,10 1,2,4,5,8,9,10,12 A,C,D
4) Özgün yapıt üretmek için gerekli olan çok boyutlu düşünebilme, algılayabilme ve tasarlayabilme bilgisini ve becerisini geliştirir. 2,3,5,9,10 1,2,4,5,8,9,10,12 A,C,D
5) Mesleki özgüvenle, çalışmalarını toplumu anlatabilecek iletişim becerisine sahiptir. 2,3,5,9,10 1,2,4,5,8,9,10,12 A,C,D
6) Araştırma yöntemleri ve teknikleri konusunda bilgiye sahiptir. 2,3,5,9,10 1,2,4,5,8,9,10,12 A,C,D
7) Disiplinlerarası etkileşim konusunda bilgiye sahiptir. 2,3,5,9,10 1,2,4,5,8,9,10,12 A,C,D
8) Eleştirel düşünür ve çözümlemeye dayalı yorum becerisine sahiptir. 2,3,5,9,10 1,2,4,5,8,9,10,12 A,C,D
9) Sanat Tarihi konusunda bilgiye sahiptir. 2,3,5,9,10 1,2,4,5,8,9,10,12 A,C,D
10) Sanatın gerekliliği olan yaşam boyu öğrenme ve üretme kavramını özümser. 2,3,5,9,10 1,2,4,5,8,9,10,12 A,C,D
11) Duyusal algıyı somutlaştırma becerisine sahiptir. 2,3,5,9,10 1,2,4,5,8,9,10,12 A,C,D

Dersin Akışı

DERS AKIŞI
Hafta Konular  
1
  • Tanışma ve genel çerçeve
 
2
  • Eleştiri nedir? Sanat eleştirisi nedir?
  • Neyi kapsar?
 
3
  • Bir disiplin olarak sanat eleştirisinin gelişimi
 
4
  • Plastik dil ve terminoloji
 
5
  • Sanat eleştirisi ve diğer disiplinler
 
6
  • Sanat eleştirisinde yöntemler
 
7
  • Sanat eleştirisinde sınıflandırma
 
8
  • Ara sınav
 
9
  • Sanat kuramları ve sanat eleştirisi
 
10
  • Sanat kuramları ve sanat eleştirisi
 
11
  • Eleştirinin işleyişi (Betimleme-Çözümleme-Yorum-Yargı)
 
12
  • Plastik analiz
 
13
  • Psikolojik analiz
 
14
  • Antropolojik bakış
 
15
  • Toplumsal koşullar
 
16
  • Final sınavı
 

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SIRA KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav  1 50
  • Yazılı Sınav
1 25
  • Ödev (araştırma-makale-sunum)

İngilizce/Türkçe olarak hazırlanır.

1 25
Final   50
  • Yazılı Sınav
1 25
  • Ödev (araştırma-makale-sunum)

İngilizce/Türkçe olarak hazırlanır.

1 25
DEĞERLENDİRME KRİTERLERİ
  • Devamlılık
   
  • Konuşmalara katılım
   
  • Araştırma (Ödev) metinlerinde konuya dair anahtar kavramların yer alması
   
  • Türkçe kullanımı, grammer, etkin ve akıcı bir dil ve kompozisyon ilkeleri
   
  • Eleştirel metodolojiye uygunluk
   
  • Kullanılan kaynakların yeterliği
   

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5  
1 Özgün sanat eserleri üretme ve disiplinlerarası çalışabilme becerisi. X          
2 Sanat eserlerini araştırma, inceleme ve değerlendirme becerisi.         X  
3 Sanat eserlerini eleştirel düşünebilme becerisi.         X  
4 Sanatsal malzemelerin tekniklerini tanımlama ve uygulama becerisi. X          
5 Sanatsal alanda kendini ifade etme becerisi.         X  
6 Sanatsal alanda gerekli olan teknikleri ve yenilikleri kullanabilme becerisi. X          
7 Çağın yeniliklerine ve değişimine sanatsal açıdan bakabilme becerisi.       X    
8 Yaratıcılığı, görselliğe aktarabilme becerisi. X       -  
9 Araştırma, gözlemleme, yorumlama ve değerlendirme becerisi.         X  
10 Sanatsal alanda mesleki özgüvenle birlikte, sosyal, kültürel ve toplumsal sorunları toplumla paylaşabilme becerisi.         X  
11 Bir içeriği, kavramı sanat yapıtına dönüştürürken en uygun araçları seçebilme ve gereken teknik yeterliliği gösterebilme becerisi. X          
12 Doğanın, düzeni, bilgisi ve işleyişini estetik bir bakışla görme ve algılama becerisi.     X      

AKTS İş Yükü Tablosu

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 6 96
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 5 3 15
Ara Sınav 1 1 1
Kısa Sınav - - -
Ödev - - -
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü     113
Toplam İş Yükü / 25 (s)     4,52
Dersin AKTS Kredisi     5
4