Ders farklı kültür tanımlarının ve biçimlerinin öğrenilmesi, kuramın ne olduğunun anlaşılması ve kronolojik olarak seçilmiş kültür kuramcılarının önde gelenlerinin ve onların öğretilerinin incelenmesini içerir. Ders birbirini izleyen 2 yarıyıldan oluşur. 1. Yarıyılda ayrıca Batı çağdaş kuramlarına zemin oluşturan toplumsal, düşünsel ve politik güçlerin gelişim süreci ele alınır.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1) Modern ve sonrası döneme ilişkin düşünce tarihinin kilit olaylarını bilmesi beklenir. | 1,2,5,9 | 1,2,3 | A,C |
2) İlgili döneme ait toplumsal ve entelektüel gelişmelerin kültürel düşünceye etkileri hakkında yorum yapabilmesi istenir. | 6,11 | 1,2,3 | A,C |
3) Çağdaş kültür kuramcıları, düşünür ve araştırmacılarını tanıması beklenir. | 10,11 | 1,2,3 | A,C |
4) Kültür tanım ve kuramlarının farklı perspektiflerle varılan yorumlarına hakim olması istenir. | 8,11,12 | 1,2,3 | A,C |
5) Kültür ve toplum, kültür ve siyaset, kültür ve kent yaşamı ve kültür ve küreselleşme bağlantıları hakkında bilgi sahibi olması gerekir. | 4,7 | 1,2,3 | A,C |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Tanışma Ve Giriş | |
2 | Kültür nedir? Kuram Nedir? Kültüre Kuramsal Yaklaşımlar (İdealist Felsefede Kültür x Marksist Felsefede Kültür) | Okuma ödevi. Ders anlatımı. Tartışma. |
3 |
İdealist Felsefede Kültür: Hegel
Temel Kavramlar: Tin (Geist), Diyalektik Mantık, Hakikat, Fenomenoloji |
Okuma ödevi. Ders anlatımı. Tartışma. |
4 |
Materyalist Felsefede Kültür: Marx
Temel Kavramlar: Materyalist Tarih Anlayışı, İdeoloji, Altyapı- Üstyapı, Üretim İlişkileri, Yabancılaşma, Meta fetişizmi |
Okuma ödevi. Ders anlatımı. Tartışma. |
5 |
Batı Marksizminde İdeoloji olarak Kültür-1 (Benjamin)
Temel Kavramlar: Aura / Benjamin |
Okuma ödevi. Ders anlatımı. Tartışma. Örnek çalışma. |
6 |
Batı Marksizmi’nde İdeoloji olarak Kültür-2 (Gramsci, Althusser, Habermas)
Temel Kavramlar: Hegemonya, / Gramsci; Devletin İdeolojik Aygıtları / Althusser; Kamusal Alan / Habermas |
Okuma ödevi. Ders anlatımı. Tartışma. Örnek çalışma. |
7 | Ara sınav-1 | Yazılı sınav. |
8 |
Yapısalcılık ve Semiyotik Kültür Analizi
Saussure ve Barthes: Dilbilimden Yapısalcılığa Temel Kavramlar: Dil-Söz / Saussure, Mit, Yazar biçimli-Okur biçimli metin / Barthes |
Okuma ödevi. Ders anlatımı. Tartışma. Örnek çalışma. |
9 |
Postyapısal Dönüş
Temel Kavramlar: Söylem, İktidar, Panoptikon / Foucault |
Okuma ödevi. Ders anlatımı. Tartışma. Örnek çalışma. |
10 |
Kültürel Çalışmalar Geleneği-1
Farklı Kültürel Tanımlar Temel Kavramlar: Kültür, Halk Kültürü, Kitle Toplumu ve Kitle Kültürü, Seçkinci Kültürelciler, Aşağı Kültür ya da Varoş kültürü, İşçi Sınıfı Kültürü, Popüler Kültür |
Okuma ödevi. Ders anlatımı. Tartışma. |
11 | Ara Sınav-2 | Yazılı sınav. |
12 |
Kültürel Çalışmalar Geleneği-2
Kültürel Çalışmaların Yaygınlaşması, Kültürel Bağımlılık ve Küreselleşme Parantezi Temel Kavramlar: Kodlama-Kodaçımı / Hall, S.; Alt Kültür/ Hebdige, D. |
Okuma ödevi. Ders anlatımı. Tartışma. |
13 |
Kültür, Yapı, Faillik: Sentez Girişimi – Bourdieu
Temel Kavramlar: Kültürel Sermaye, Habitus, Alan / Bourdieu |
Okuma ödevi. Ders anlatımı. Tartışma. Örnek çalışma. |
14 | Dersin genel özeti ve değerlendirme | Yazılı sınav. |
Kaynaklar
KAYNAKLAR | |
Ders Notu | |
Diğer Kaynaklar |
Smith, P. (2007) Kültürel Kuram, İstanbul: Babil Yayınları
Erdoğan, İ. ve Alemdar K. (2010) Öteki Kuram Güngör, N. (2011) İletişim Kuramlar Yaklaşımlar Bozkurt, N. (2000) Sanat ve Estetik Kuramları |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI | |
Dökümanlar | |
Ödevler | Seçilen kaynaklardan haftalık bazda okuma parçaları verilmektedir. Öğrenciler derse, parçaları okumuş notlar almış olarak gelmeli, tartışmaya katılmalı, pop-quiz’lere hazır olmalıdır. Katılım ve quiz notları yılsonu değerlendirmesine girmektedir. |
Sınavlar | Ara Sınav (2), Quiz ve Final |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SIRA | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 2 | 20 |
Ders içi Faaliyet | 1 | 10 |
Ödev | 10 | 1,5 |
Final | 1 | 35 |
Toplam | 100 | |
Finalin Başarıya Oranı | 35 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 65 | |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | |||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sanat Yönetimi ve sanat alanlarında disiplinlerarası bir bakışaçısına sahip olup, kavram ve terimlerle ilgili bilgi sahibidir. | X | |||||
2 | Görsel Sanatlar ve Sahne Sanatları alanlarında akım, sanatçılar, üslupları, kullanılan malzemeler; konu ve teknik özellikler hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
3 | Kültür sektörünün oyuncuları hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
4 | Sanat, sanat yapıtı, sanatçı, izleyici, eleştirmen ve koleksiyoner arasındaki ilişkiyi tanımlar ve yürütür. | X | |||||
5 | İşletmecilikle ilgili temel bilgilere sahiptir ve sanat yönetimi ile ilişkilendirebilir. | X | |||||
6 | Takım çalışmasının bilincindedir ve Sanat kurumlarında sanat yöneticiliği, küratörlük ve diğer organizasyonel konumlarda aktif görev alır. | X | |||||
7 | Sanat kurumlarında çalışanların (galeri, müze, sanat kurumları ve festival organizasyonlarında çalışanlar) görevlerini ve karşılaşabilecekleri sorunlarla ilgili bilgi sahibidir. Yönetici olarak onların arasındaki ilişkiler konusunda kilit öneme sahiptir. | X | |||||
8 | Yerel ve uluslararası platformlarda üretilen ve sergilenen yapıtları takip eder. Yeniliklere açıktır ve bunları kendi alan ve projelerine uyarlayabilir. | X | |||||
9 | Alanıyla ilgili temel sorunları tanır ve bu sorunlara ihtiyaç duyulan güncel çözümleri getirme konusunda bilgi sahibidir. | X | |||||
10 | Zaman ve mekan bağlamında yeni projeler oluşturabilecek niteliktedir. Kolektif olarak planlama ve uygulama yaparak somut çıktılar elde eder. | X | |||||
11 | Sanat üretimine yönelik yeni oluşumları değerlendirir ve bunları kültürel ve ekonomik anlamda yapılandırır. | x | |||||
12 | Tanıtım ve halklailişkiler alanlarındaki temel bilgilere sahiptir ve bu bilgileri kullanır. | X | |||||
13 | Araştırma yöntemleri, belgeleme ve arşivleme açısından bilgi sahibidir. | X | |||||
14 | Kültür endüstirisi alanında yazılı kontrat ve anlaşmaların şekli, içeriği ve hukuki yaptırımları konusunda bilgi sahibidir. | X | |||||
15 | Telif hakları, satış gelirleri, bütçe ve bütçe açığı hesaplama yöntemleri konusunda bilgi sahibidir. | x |
AKTS İş Yükü Tablosu
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev (Konularla ilgili raporlar, araştırma-sunum) | 10 | 1 | 10 |
Final | 1 | 13 | 13 |
Toplam İş Yükü | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,16 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |