Dersin Dili:
İngilizce
Dersin Amacı:
Öğrenciyi gelişi güzel oluşumlardan kurtarmak. Öğrencinin, yaratıcılığını somut görsel öğelerle ifade edebilmesini sağlamak.
Dersin İçeriği:
Özgün güzeli yaratmanın yöntemleri araştırılır. İnsan bedeni ve form arasındaki ilişki irdelenir. Zıtlık, uyum, işlevsellik, egemenlik ve denge ilkeleri üzerinde durulur.
Dersin Öğretim Yöntemleri:
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
Dersin Ölçme Yöntemleri:
A: Sınav , B: Tartışma C: Ödev
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1) Şekil psikolojisini bilir. Soyut düşünceyi somut giysiye dönüştürmeyi bilir. | 1,2,3,4,5,9,11,15 | 1,2,3 | A,B,C |
2) Biçim ve insan bedeni ilişkilerini kavramış olur. | 1,2,3,4,5,9,11,15 | 1,2,3 | A,B,C |
3 Estetik değerler ve biçim ilişkisini (ritim ve hareket), üslup ve moda ilişkisini kavramış olur. | 1,2,3,4,5,9,11,15 | 1,2,3 | A,B,C |
4) Zıtlık, doku, renk, çizgi, yön, şekil, ölçü, aralık, hareket (devinim), ışık-gölge ve form’u (biçimde ölçü durumunu) görmeyi ve algılamayı bilir. | 1,2,3,4,5,9,11,15 | 1,2,3 | A,B,C |
5) Nitelik ve fonksiyon uygunluğu, form ve fonksiyon uygunluğu, nicelik ve fonksiyon uygunluğu, moda, üslup ve fonksiyon uygunluğunu görür, algılar ve uygular. | 1,2,3,4,5,9,11,15 | 1,2,3 | A,B,C |
6) Biçim egemenliğini görür, algılar ve uygular. | 1,2,3,4,5,9,11,15 | 1,2,3 | A,B,C |
7) Görsel dengeyi oluşturan öğeleri; ağırlık, yön, yukarı-aşağı, sağ-sol olarak tüm yönleriyle açıklar ve uygular. | 1,2,3,4,5,9,11,15 | 1,2,3 | A,B,C |
Dersin Akışı
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Derse giriş; dersin amacının, içeriğinin ve çıktılarının anlatılması. Değerlendirme yöntemlerinin aktarılması. | YOK |
2 | Şekil psikolojisi (Soyut düşünceyi somut giysiye çevirme) | VAR |
3 | Biçim ve insan bedeni ilişkileri | VAR |
4 | Estetik değerler ve biçim ilişkisi (ritim ve hareket), üslup, moda | VAR |
5 |
Giyim Tasarımı İlkeleri: Zıtlık; Doku, Renk, Çizgi, Yön, Şekil, Ölçü, Aralık, Hareket (Devinim), Işık-Gölge, Form (biçimde ölçü durumu)
Uyum İlkeleri: (nitelik ve fonksiyon uygunluğu), Form ve Fonksiyon uygunluğu, Nicelik ve Fonksiyon uygunluğu, Moda, Üslup ve Fonksiyon uygunluğu |
VAR |
6 | Egemenlik İlkesi : Renk egemenliği | VAR |
7 | Egemenlik İlkesi : Biçim egemenliği | VAR |
8 | Ara Sınav | YOK |
9 | Egemenlik İlkesi : İşlev egemenliği | VAR |
10 | Denge: Görsel denge; görsel dengeyi oluşturan öğeler; Ağırlık, Yön, Yukarı-Aşağı, Sağ-sol | VAR |
11 | Denge: Simetri, Asimetri | VAR |
12 | Birlik İlkesi: Üslup birliğinin incelenmesi | VAR |
13 | Birlik İlkesi: Şekil birliğinin incelenmesi | VAR |
14 | Birlik İlkesi: Ayırıcı niteliklerin incelenmesi | VAR |
Kaynaklar
Ders Notu | |
Diğer Kaynaklar | Kitaplar(Sanat Tarihi, Sanat Felsefesi), Eğitmenin Notları, Moda ve tekstil dergileri, İnternet(Görsel dökümanlar), Sergiler, Müzeler ve katalogları |
Materyal Paylaşımı
Dökümanlar | |
Ödevler | 2 Ödev |
Sınavlar | 1 Arasınav, 1 final Sınavı |
Değerlendirme Sistemi
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SIRA | KATKI YÜZDESİ |
Kısa sınavlar | - | - |
Ödevler | 2 | 50 |
Ara Sınav | 1 | 50 |
Toplam | 3 | 100 |
Finalin Başarıya Oranı | 1 | 50 |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 3 | 50 |
Toplam | 4 | 100 |
DERS KATEGORİSİ | Uzmanlık/Alan dersi |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Görme, algılama ve ifade edebilme becerisi. | X | |||||
2 | Farklı görme yöntemleri ve algılama becerileri geliştirilmesi. | X | |||||
3 | Disiplinler arası düşünebilme ve bağlantı kurabilme becerisi. | X | |||||
4 | Görsel ve tarihsel ağırlıklı bir bakış ve değerlendirme perspektifi kazanımı. | X | |||||
5 | Tekstil tasarımı ilkelerinin anlaşılması, sanatsal ve sosyal gelişmelerin tasarım prensipleri bağlamında irdelenmesi. | X | |||||
6 | İnsan bedeninin ergonomi ve malzemeyle ilişkilendirilmesiyle giysi kalıbı bilgisi kazanımı. | ||||||
7 | Çağın gerektirdiği teknolojik ilerlemeleri bir tasarım aracı olarak kullanabilme becerisi. | ||||||
8 | Dokuma strüktürünün oluşturulma metotlarının kavranması. | ||||||
9 | Bir yöntem kullanarak özgün tasarım ürünleri oluşturma deneyimleri kazanımı. | X | |||||
10 | İnsan bedeninin ergonomi ve malzemeyle ilişkilendirilmesiyle edinilen giysi kalıbı bilgisinin alet kullanımıyla uygulanabilmesi. | ||||||
11 | Tasarım felsefesini destekleyici sosyolojik ve tarihi alt yapı kazanımı. | x | |||||
12 | Çizim metotlarıyla tekstil yüzeylerini ifade etme becerisi, insan bedenini tanıyarak kişisel ifade tarzlarının oluşturulması. | ||||||
13 | Endüstriyel tekstil deseninde plan alt yapıları ve uygulama yöntemleri kazanımı. | ||||||
14 | Eser veya ürünün tasarım ve değerlendirme bilgilerinin kazanımı. | ||||||
15 | Özgün yaratıların projelendirilerek uygulamalı, görsel ve sözel sunum bilgilerinin kazanımı. | x |
AKTS İş Yükü Tablosu
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 12 | 5 | 60 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | |||
Ödev | 2 | 5 | 10 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 124 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |
2