Dersin Dili:
İngilizce
Dersin Amacı:
Öğrencilere deneysel projeler aracılığı ile çağdaş tipografik ifade biçimleri kazandırılması amaçlanır.
Dersin İçeriği:
DENEYSEL TİPOGRAFİ dersinde öğrencilere tipografik ifade biçimleri öğretilir ve tipografik tasarım kriterleri açıklanır. Bir sanat formu olarak tipografinin kullanımı, tipografik tasarımda deneysellik, görsel hiyerarşi ve kompozisyon sorgulanarak projelendirilir.
Dersin Öğretim Yöntemleri:
1. Anlatım Yöntemi 2. Örnek Olay Yöntemi 3. Problem Çözme Yöntemi 4. Tartışma Yöntemi 5. Gösteri Yöntemi 6. Grup çalışması
Dersin Ölçme Yöntemleri:
1. Sınav 2.Sunum 3. Ödev 4. Uygulama
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Grafik Tasarım ve tipografinin temel tasarım ilkeleri konusunda bilgi ve deneyim sahibi olmak | 1,2 | 1,2,5 | 2,3,4 |
Tasarım problemlerini yaratıcı biçimde çözebilme becerisi | 2,3,4,5 | 3,4 | 1,3,4 |
Tipografik tasarımlar aracılığıyla metinleri yorumlayabilmek | 2,4,11 | 1,2,3 | 1,3,4 |
Tasarım süreci içinde modern ve özgün tasarımlar üretmek amacıyla farklı malzemelerden yararlanmak | 2,3,7 | 2,3,4 | 3,4 |
Sanat ve tasarım problemlerini analiz edebilmek | 10,12 | 2,4,5 | 2,3,4 |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Deneysel Tipografiye Giriş | |
2 | Modern Sanat Bağlamında Deneysel Tipografi | |
3 | Fütürist Tipografi: Marinetti, Apollinaire, Tzara, Zdanevich | |
4 | Yeni Tipografi: Harf, Metin, Deneysel Tipografik Sistemler ve Tipografide Sistem Kırma | |
5 | Tipografik Ekspresyonizm, İsviçre Tasarımı’, Uluslararası Tipografik Stil’, Wolfgang Weingart | |
6 | Postmodernizm: April Greiman, Neville Brody ve Face Dergisi, Emigre | |
7 | Max Kisman Kes/Kopyala/Yapıştır, Katherine Zask Parçala-Böl ve Yeni Anlamlar Çıkar, Stefan Sagmeister Style=Fart, M/M Paris (No Ghost Just A Shell, Alphabet) | |
8 | Tipografi ve İmgesel Dönüşüm (Tipografi Sanatı ile Senaryoların Kült Film Afişlerine Dönüştüğü 15 Çalışma Örneklemesi) | |
9 | Üçüncü Boyut Olarak Tipografi – Harf Tasarımı | |
10 | Tipografik Tasarımda Deneysel Yaklaşım (Afiş, Çift Sayfa Tasarımı, Kapak Tasarımı) | |
11 | Tipografide İmge, Duygu ve Coşku | |
12 | Tipografik İfade Biçimi Olarak Renk | |
13 | Organik Tipografi | |
14 | Kelimeleri Resme Dönüştürmek |
Kaynaklar
KAYNAKLAR | |
Ders Notu | |
Diğer Kaynaklar |
BRINGHURST, R., The Elements of Typographic Style, Hartley and Works, Vancouver
LUPTON, E., Design Writing Research, Phaidon, London, 1996 Baines, P., Haslam, A., Type & Typography, New York: Waston-Guptill Publications: New York, 2005. Spiekermann, E., Ginger, E. M., Stop Stealing Sheep & Find, Out How Type Works, Berkeley: Adobe Press, 2003. Lupton, Ellen, Thinking With Type, NY: Princeton Architectural Press, 2010. Kane, John, A Type Primer, London: Laurance King, 2011. |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI | |
Dokümanlar | |
Ödevler | 4 Ödev |
Sınavlar | 1 Vize, 1 Final |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYI | KATKI YÜZDESİ |
Ödev | 2 | %10 |
Ara Sınav | 2 | %30 |
Seminer ve Sunum | ||
Proje | ||
Toplam | ||
Finalin Başarıya Oranı | %60 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | %40 | |
Toplam | %100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | |||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sanat ve tasarım alanlarında teorik alt yapıya sahip olmak | x | |||||
2 | Temel tasarım ilkelerini uygulayabilmek | x | |||||
3 | Yaratıcı ve özgün düşünme yeteneğine sahip olmak | x | |||||
4 | Grafik Tasarım problemlerini belirleyebilmek ve çözebilmek | x | |||||
5 | Tasarım süreçlerinde güncel teknolojik araçları ileri seviyede kullanma becerisi | x | |||||
6 | Fikir, Sanat ve Tasarım eserleri hakkında mesleki ve etik sorumluluğa sahip olmak | x | |||||
7 | Sanat ve Tasarım alanındaki gelişmeleri izleme ve yaşam boyu öğrenme yeteneği | x | |||||
8 | Fikir ve tasarımlarını etkili biçimde sunabilmek | x | |||||
9 | Ekip çalışması yapabilmek | x | |||||
10 | Alana yönelik araştırma, analiz ve yorumlama yapabilmek | x | |||||
11 | Disiplinler arası düşünebilme ve bağlantı kurabilme becerisi. | x | |||||
12 | Sosyal ve kültürel değerlerin bilincinde olmak ve gözetmek. | x |
AKTS İş Yükü Tablosu
DERS KATEGORİSİ | Uzmanlık / Alan Dersleri | ||
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (14 x toplam ders saati) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Ödev | 2 | 4 | 8 |
Seminer ve Sunum | |||
Proje | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav | 2 | 6 | 12 |
Final Sınavı | |||
Toplam İş Yükü | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |
Hiçbiri