• Türkçe
  • English
Ders Kodu: 
PLA 431
Ders Dönemi: 
Güz
Ders Tipi: 
Alan Seçmeli
Teori Saati: 
3
Kredi: 
3
AKTS: 
5
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Sanat Bölümü mezunu olarak, sanatçı kimliği ile profesyonel alana adım atacak sanatçı adaylarına günümüz yerel ve global kültür politikaları ve piyasa şartları çerçevesinde şekillenen yaratıcı endüstrileri ve etkilerini tanıtmak.
Dersin İçeriği: 

Genç bir sanatçı adayı olarak sanat pratiğini kamuya taşımak isteyen sanatçıları bekleyen birçok yerel ve uluslararası dinamik bulunmakta. Dersin ilk bölümünde tarihsel bir perspektifle bu dinamikleri şekillendiren yapılara odaklanılacak. Günümüz yaratıcı endüstrileri ve kültür politikaları hem Türkiye hem de uluslararası örneklerle incelenecek. İkinci bölüm ise ağırlıklı olarak alan profesyonellerinden davete dilecek misafir konuşmacılarla öğrencileri biraraya getirerek, profesyonel bir sanatçı olarak birlikte hareket edilecek yapılar incelenecek.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Ders 2: Tartışmalı Ders 4: Yorumlama/Tartışma 5: Sunum 8: Ödev 9: Sözlü 10: İnceleme/Anket Çalışması 12: Konuk Konuşmacı
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Ödev B:Sınav D:Sunum

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1) Sanat kültürü ve  sanatsal eleştiri konularında bilgiye sahiptir 2,3,5,9,10 1,2,4,5,8,9,10,12 A,B,D
2) Sanatsal malzemeleri kullanabilme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. 2,3,5,9,10 1,2,4,5,8,9,10,12 A,B,D
3) Kendi çalışmalarını sorgular, estetik farkındalığa sahiptir 2,3,5,9,10 1,2,4,5,8,9,10,12 A,B,D
4) Özgün yapıt üretmek için gerekli olan çok boyutlu düşünebilme, algılayabilme ve tasarlayabilme bilgisini be becerisini geliştirir. 2,3,5,9,10 1,2,4,5,8,9,10,12 A,B,D
5) Mesleki özgüvenle, çalışmalarını topluma anlatabilecek iletişim becerisine sahiptir. 2,3,5,9,10 1,2,4,5,8,9,10,12 A,B,D
6) Araştırma yöntemleri ve teknikleri konusunda bilgiye sahiptir. 2,3,5,9,10 1,2,4,5,8,9,10,12 A,B,D
7) Disiplinlerarası etkileşim konusunda bilgiye sahiptir. 2,3,5,9,10 1,2,4,5,8,9,10,12 A,B,D
8) Eleştirel düşünür ve çözümlemeye dayalı yorum becerisine sahiptir. 2,3,5,9,10 1,2,4,5,8,9,10,12 A,B,D
9) Sanat tarihi konusunda  bilgiye sahiptir. 2,3,5,9,10 1,2,4,5,8,9,10,12 A,B,D
10) Sanatın gerekliliği olan yaşam boyu öğrenme ve üretme kavramını özümser. 2,3,5,9,10 1,2,4,5,8,9,10,12 A,B,D
11) Duyusal algıyı somutlaştırma becerisine sahiptir. 2,3,5,9,10 1,2,4,5,8,9,10,12 A,B,D

Dersin Akışı

DERS AKIŞI
Hafta Konular Ön Hazırlık
1
  • Giriş: Güncel Bir Mesele: Sanat Yönetimi – Günümüzde sanatçıyı çevreleyen sistem dinamiklerine giriş.
Esra A. Aysun, Sanat Yönetimi Üzerine Sohbetler, esraaysun.org
2
  • Tarihi Perspektif 1: Kültür Endüstrisi – Bir işletme olarak sanat pratiklerine bakmak, sanat işinin endüstrielleşmesinin tarihini Adorno ile incelemek.
Theodor W. Adorno, Kültür Endüstrisi, Kültür Yönetimi, İletişim Yayınları Sanat Hayat Dizisi 12, 2007
3
  • Tarihi Perspektif 2: Yaratıcı Endüstriler’in 21. Yüzyıla vurduğu damga ile şekillenen sanat ve yaratıcılık, Birleşik Krallık örneği - UNCTAD (Birleşmiş Milletler Ticaret Ve Kalkınma Konferansı ) 2021’i Sürdürülebilir Kalkınma İçin Yaratıcı Ekonomiler Yılı olarak ilan etti. Bu kapsamda Birleşik Krallık’ı odak ülke olarak Avrupa’nın yaratıcı sektörlerine bakacağız. 
https://creativeconomy.britishcouncil.org/guide/what-creative-economy/
 

https://ec.europa.eu/culture/sectors/cultural-and-creative-sectors
 

https://undocs.org/A/C.2/74/L.16/Rev.1

4
  • Güncel Durum: Güncel Sanat – Günümüzde toplumun sanat ve sanatçıya bakışını şekillendiren dinamiklere sanatta güncel tanımı ile giriş. 21. Yy’da sanat kanonunu oluşturan dinamikler nedir, sanatçı ve sanat eleştirmenin ilişkisi nasıl ilerler.
  • Konuk konuşmacı/lar katılımı ile.
E.Osman Erden, Modern, Çağdaş, Güncel’in Kısa Tarihi, Güncel Sanat, Teorik Bakış, 4 Aylık Toplum Bilim Dergisi, Sayı 08, Eylül 2016
5
  • Sanat ve Kurumları: Giriş – Sanat işinin ve sanatçının seyirci/izleyici ve sanat tüketicisi/paydaşı ile biraraya gelmesini sağlayan yapıların 20. yy’da oluşan iktidarlarını 1960 sonrası yaygınlaşan kurumsal eleştiri devamında 21.yy’da tekrar sorguluyoruz. 
Seçme okumalar: Institutional Critique, An Anthology of Artists’ Writings, ed. By Alexandre Alberro and Blake Stimson, MIT, 2009.
6
  • Sanat ve Kurumları: Yeni Dönem Sanat Müzeleri – Türkiye’nin en çok yatırım alan ve sürdürülebilirliği olacak sanat alanları olan özel sanat müzelerini, müzelerin 19. Yüzyıl’dan günümüze geçirdikleri değişimin ışığında bugün kamu ile kurdukları ilişki üzerinden tartışmak. 
Müze ve Eleştirel Düşünce, Tarih Sahneleri Sanat Müzeleri 2, ed. Ali Artun, İletişim Yayınları, Sanat Hayat Dizisi 10, 2006.
7
  • Sanat ve Kurumları: Galeriler - Sanat piyası’nın şekillendirdiği ve sanat piyasısını şekillendiren galerilere, sanatçı, koleksiyoner, müzayedeler ve fuarlarla kurdukları ilişkiler çerçevesinde bakmak.
  • Konuk konuşmacı/lar katılımı ile.
 

 
8

 
  • Sanatta Global Dinamikler ve Netwörkler: Bienaller – 1987’den beri İKSV tarafından düzenlenmekte olan İstanbul Bienali, günümüzde ağırlıklı olarak uluslararası fonlar desteği ile yabancı küratörler ve sanatçılarla çalışarak dünya bienalleri arasında en öncelikli sıralarda duruyor.  Her iki yılda bir tartışmaları da birlikte getiren bienale globalin yerele olan etkisi ve sanatçı ilişkisinden bakacağız.
  • Konuk konuşmacı/lar katılımı ile.
Sibel Yardımcı, Kentsel Değişim ve Festivalizm, Küreselleşen İstanbul’da Bienal, İletişim Yayınları, Sanat Hayat Dizisi 8, 2005.
 

Julian Stallabrass, Sanat A.Ş, Çağdaş Sanat v Bienaller, İletişim Yayınları, Sanat Hayat Dizisi 17, 2009.

9
  • İnisiyatifi Eline Alan Sanatçılar: Sanatçı İnisiyatifleri ve Kolektifleri – Türkiye’de Sanatçı inisiyatiflerinin, kolektif yapıların tarihi 1950’lere kadar gidiyor. 1980 sonrası kendi oluşumlarını, kendi kurumsal yapılarını ortaya çıkaran sanatçılara baktığımız zaman 2000’den başlayarak yeni bir dil geliştiren sanatçı inisiyatifleri ve sanatçıların yanı sıra kültür operatörleri ya da sanat yöneticileri tarafından kurulan inisiyatiflerin de olduğunu görüyoruz. Bu hafta 2010 dönemi sonrasında İstanbul merkezden İzmir, Ankara ve Diyarbakır gibi farklı şehirlere de yaılarak ilerleyen yeni dönem oluşumlarına bakacağız.
  • Konuk konuşmacı/lar katılımı ile.
 
10
  • Ara Sınav (Araştırma/Makale)
 
11
  • Yeni Dönemde Sanatçı Destek Mekanizmaları: Sanat Ödülleri, Yarışmaları ve Yeni Mezun Sanatçı Sergileri – 2000’lerden itibaren Türkiye’de de genç sanatçıları destekleyen ödüllü yarışma ve sergiler oldukça çoğaldı. Bu mekanizmalar hem sağladıkları fırsat ve olanaklarla göz doldururlarken hem de sanatçı adaylarında oluşturdukları gerçekçi olmayan beklentilerle eleştiriliyorlar. Bu yeni yapıların etkilerini ve sundukları olanakları birlikte konuşacağız.
  • Konuk konuşmacı/lar katılımı ile.
 
12
  • Yeni Dönemde Sanatçı Destek Mekanizmaları: Özel Sektör Fonları ve Rezidans Programları – Türkiye’de özel sektör destekli müzeler ve sanat kurumları devamında şimdi de 2000 başında birçok sanatçı için global networkleri mümkün kılan uluslararası sanatçı rezidansları gene özel sektör yatırımları ile açılmaya başlandı. Bu yeni yapıların etkilerini ve sundukları olanakları birlikte konuşacağız.
  • Konuk konuşmacı/lar katılımı ile.
 
13
  • Sanat Piyasasında Dijital Dönüşüm ve Yeni Sanat Ekonomisi – 1980 sonrasından beri astronomik rakamlara ulaşan sanat piyasasının dinamikleri uzun süredir regüle edilememesi nedeni ile eleştiri altında – şeffaf olmayan eser fiyatlandırması ve balon satışlar, vergiler, vs. Son dönemde ilerleyen dijitalleşme ve bu alandaki kripto ekonomisi de sanat piyasasına yeni bir kavram sunuyor: NFT. Dijatalde sanat işi üretimi, ekonomisi ve koleksiyonerliği ne kadar mümkün olabilir birlikte konuşacağız.
  • Konuk konuşmacı/lar katılımı ile.
 
14
  • Yaratıcı Sektörler ve Toplumsal Cinsiyet Eşitliği – Yaratıcı sektörler ve sanat alanı cinsiyetçilikten, toplumsal cinsiyet eşitsizliğinden muaf mı? Sanat alanını ve sanatçı kimliğini sadece kadın hakları açasından değil farklı kimliklere ne kadar açık ve kapsayıcı olup olmaması üzerinden konuşacağız.
  • Konuk konuşmacı/lar katılımı ile.
 
15
  • Profesyonel Bir Meslek Olarak Sanatçılık – Dersin son buluşmasında konuğumuz olacak alandan profesyonel sanatçılarla, genç sanatçıları mezuniyet sonrası bekleyenleri, konuklarımızın deneyimlerinden dinleyeceğiz.
  • Konuk konuşmacı/lar katılımı ile.
 
16
  • Final Sınavı (Araştırma/Makale)
 

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI 
Malzemeler İnteraktif ders notu paylaşımı.
Ödevler -
Sınavlar 1 Vize /1 Final 

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SIRA KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav   40
Final Sınavı   60
Toplam   100

 

 

DEĞERLENDİRME KRİTERLERİ
  • Devamlılık
   
  • Konuşmalara katılım
   
  • Araştırma metinlerinde konuya dair anahtar kavramların yer alması
   
  • Türkçe kullanımı, grammer, etkin ve akıcı bir dil ve kompozisyon ilkeleri
   
  • Kullanılan kaynakların yeterliği
   

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5  
1 Özgün sanat eserleri üretme ve disiplinlerarası çalışabilme becerisi X          
2 Sanat eserlerini araştırma, inceleme ve değerlendirme becerisi         X  
3 Sanat eserlerini eleştirel düşünebilme becerisi         X  
4 Sanatsal malzemelerin tekniklerini tanımlama ve uygulama becerisi X          
5 Sanatsal alanda kendini ifade etme becerisi

 

        X  
6 Sanatsal alanda gerekli olan teknikleri ve yenilikleri kullanabilme becerisi X          
7 Çağın yeniliklerine ve değişimine sanatsal açıdan bakabilme becerisi       X    
8 Yaratıcılığı, görselliğe aktarabilme becerisi X       -  
9 Araştırma, gözlemleme, yorumlama ve değerlendirme becerisi         X  
10 Sanatsal alanda mesleki özgüvenle birlikte, sosyal,kültürel ve toplumsal sorunları toplumla paylaşabilme becerisi         X  
11 Bir içeriği, kavramı sanat yapıtına dönüştürürken en uygun araçları seçebilme ve gereken teknik yeterliliği gösterebilme becerisi. X          
12  
Doğanın, düzeni, bilgisi ve işleyişini estetik bir bakışla görme ve algılama becerisi
    X    

AKTS İş Yükü Tablosu

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 6 96
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 5 3 15
Ara Sınav 1 1 1
Kısa Sınav - - -
Ödev - - -
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü     113
Toplam İş Yükü / 25 (s)     4,52
Dersin AKTS Kredisi     5

 

4