• Türkçe
  • English
Ders Kodu: 
PLA 452
Ders Dönemi: 
Bahar
Ders Tipi: 
Alan Seçmeli
Teori Saati: 
1
Uygulama Saati: 
4
Kredi: 
3
AKTS: 
5
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
-Bir özgün baskı tekniği olan taş baskı (litografi) hakkında bilgi vermek ve uygulamasını yaptırmak. -Sanatsal üretimin, özgün çoğaltımlarla, daha çok kitleye, daha kolay ulaşılabilirliği bilincini kazandırmak.
Dersin İçeriği: 

-Özgün baskı tekniklerinden biri olan taş baskının teknik olanaklarını; siyah-beyaz/renk dengesi, açık-koyu, kompozisyon vb. içeren atölye uygulamaları taş baskının kendine özgü malzemeleriyle (kireçtaşı, yağlı kalem ve boyaları) öğrenciye deneyim alanı yaratılır, tanıtılır, uygulatılır.

 

-Özel bir kireçtaşı ile yüzeyinde oluşturulan soyut-somut resimsel ve grafik çalışmaların sınırlı sayıda kağıda aktarılır.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Ders 3: Özel Destek/Yapısal Örnekler 4: Yorumlama/Tartışma 7: Grup Çalışması 14: Sergi 15: Proje
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Ödev C:Uygulama D:Sunum

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1) Sanat kültürü ve  sanatsal eleştiri konularında bilgiye sahiptir 1,4,6,7,8,11,12 1,3,4,7,14,15 A,C,D
2) Sanatsal malzemeleri kullanabilme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. 1,4,6,7,8,11,12 1,3,4,7,14,15 A,C,D
3) Kendi çalışmalarını sorgular, estetik farkındalığa sahiptir 1,4,6,7,8,11,12 1,3,4,7,14,15 A,C,D
4) Özgün yapıt üretmek için gerekli olan çok boyutlu düşünebilme, algılayabilme ve tasarlayabilme bilgisini be becerisini geliştirir. 1,4,6,7,8,11,12 1,3,4,7,14,15 A,C,D
5) Mesleki özgüvenle, çalışmalarını topluma anlatabilecek iletişim becerisine sahiptir. 1,4,6,7,8,11,12 1,3,4,7,14,15 A,C,D
6) Araştırma yöntemleri ve teknikleri konusunda bilgiye sahiptir. 1,4,6,7,8,11,12 1,3,4,7,14,15 A,C,D
7) Disiplinlerarası etkileşim konusunda bilgiye sahiptir. 1,4,6,7,8,11,12 1,3,4,7,14,15 A,C,D
8) Eleştirel düşünür ve çözümlemeye dayalı yorum becerisine sahiptir. 1,4,6,7,8,11,12 1,3,4,7,14,15 A,C,D
9) Sanat tarihi konusunda  bilgiye sahiptir. 1,4,6,7,8,11,12 1,3,4,7,14,15 A,C,D
10) Sanatın gerekliliği olan yaşam boyu öğrenme ve üretme kavramını özümser. 1,4,6,7,8,11,12 1,3,4,7,14,15 A,C,D
11) Duyusal algıyı somutlaştırma becerisine sahiptir. 1,4,6,7,8,11,12 1,3,4,7,14,15 A,C,D

Dersin Akışı

DERS AKIŞI
Hafta Konular  
1
  • Tanışma
  • Taş baskı tarihi, mesleki uygulamadaki önemi, teknik özellikleri ve uygulama şekilleri hakkında konuşmalar.
  • Desen (Tasarım) öncesi taşın hazırlanması ve granaj(temizlenmesi)
  • Ödev; Taş baskının ilk derste tanıtılan, teknik özelliklerine uyumlu şekilde farklı kalıp için hazırlanmış, en az üç renk içeren eskizler getirilecek.
 
2
  • Malzemenin kimyası hakkında konuşmalar.
  • Seçilen desenin (Tasarım) kireç taşı üzerine aktarılması.
 
3
  • Dokuların taş üzerindeki tanımı ve özellikleri hakkında konuşmalar.
  • Seçilen desenin ilk renginin belirlenmesi (Tasarım) kireç taşı üzerine aktarılması.
 
4
  • Birinci baskı uygulaması.
  • Taşa aktarım yöntemlerinin ve kimyası hakkında konuşmalar.
  • Taşın granajı (temizlenmesi)
 
5
  • Birinci baskı uygulaması.
  • Taşın granajı (temizlenmesi)
 
6
  • Seçilen desenin ikinci renginin belirlenmesi (Tasarım) kireç taşı üzerine aktarılması.
 
7
  • İkinci baskı uygulaması.
 
8
  • ARA SINAV DEĞERLENDİRMESİ
  • İkinci baskı uygulaması.
 
9
  • Seçilen desenin üçüncü renginin belirlenmesi (Tasarım) kireç taşı üzerine aktarılması.
 
10
  • Üçüncü baskı uygulaması.
  • Taşın granajı (temizlenmesi)
 
11
  • Üçüncü baskı uygulaması.
  • Taşın granajı (temizlenmesi)
 
12
  • Tamamlanmış baskıların temizliği, baskıların numaralandırılması ve imzalanması.
 
13
  • Tamamlanmış baskıların temizliği, baskıların numaralandırılması ve imzalanması.
  • Eksiklerin giderilmesi.
 
14
  • Eksiklerin giderilmesi.
 
15
  • FİNAL SINAV DEĞERLENDİRMESİ
 
     

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI 
Malzemeler Değişik boyutlarda taşlar, taş baskı presi, özel yağlı kalemler, özgün baskı mürekkepleri, matbaa süngeri, arap tutkalı, reçine, nitrik asit, talk pudrası, terebentin, paçavra bez, çeşitli spatüller, özel baskı kağıtları, taş yıkama tezgahı, su ve pek çok yardımcı malzemeler kullanılmaktadır. 
Ödevler  
Sınavlar  

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SIRA KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Finalin Başarıya Oranı   60
Toplam   100

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5  
1 Özgün sanat eserleri üretme ve disiplinlerarası çalışabilme becerisi         X  
2 Sanat eserlerini araştırma, inceleme ve değerlendirme becerisi   X        
3 Sanat eserlerini eleştirel düşünebilme becerisi   X     X  
4 Sanatsal malzemelerin tekniklerini tanımlama ve uygulama becerisi         X  
5 Sanatsal alanda kendini ifade etme becerisi

 

    X      
6 Sanatsal alanda gerekli olan teknikleri ve yenilikleri kullanabilme becerisi         X  
7 Çağın yeniliklerine ve değişimine sanatsal açıdan bakabilme becerisi         X  
8 Yaratıcılığı, görselliğe aktarabilme becerisi         X  
9 Araştırma, gözlemleme, yorumlama ve değerlendirme becerisi   X        
10 Sanatsal alanda mesleki özgüvenle birlikte, sosyal,kültürel ve toplumsal sorunları toplumla paylaşabilme becerisi   X        
11 Bir içeriği, kavramı sanat yapıtına dönüştürürken en uygun araçları seçebilme ve gereken teknik yeterliliği gösterebilme becerisi.         X  
12  
Doğanın, düzeni, bilgisi ve işleyişini estetik bir bakışla görme ve algılama becerisi
        X

 

AKTS İş Yükü Tablosu

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 6 96
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 5 3 15
Ara Sınav 1 1 1
Kısa Sınav - - -
Ödev - - -
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü     113
Toplam İş Yükü / 25 (s)     4,52
Dersin AKTS Kredisi     5

 

4