Dersin Dili:
İngilizce
Dersin Amacı:
Yazılan oyun taslaklarının eleştirilmesi ve değerlendirilmesi için kuramsal arka plandan yararlanılarak belli ölçütler geliştirilecektir.
Dersin İçeriği:
Batı Avrupa ve Türk Tiyatrosu’ndaki belgesel tiyatro örneklerinden yola çıkarak “Belgesel Tiyatro” kavramının ne olduğunun araştırılması.
Dersin Öğretim Yöntemleri:
1: Anlatım, 2: Uygulama, 3: Tartışma
Dersin Ölçme Yöntemleri:
A: Sınav, B: Ödev
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Dramatik tiyatrodan farklı teatral estetiklerin kazanımı. | 2 | 1,3 | A,B |
Oyunlarda metin stratejilerinin ve iletişim modellerinin analitik bir yaklaşımla saptanması. | 5 | 1,3 | A,B |
Dersin Akışı
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 |
Belgesel tiyatro nedir, Piscator’un tiyatrosu üzerine kuramsal giriş
|
|
2 |
Belgesel Tiyatro kitabından belli bölümlerin okunması ve üzerine tartışma.
|
|
3 | Oppenheimer Olayı oyun çözümlemesi ve belgesel tiyatro özelliğinin ortaya çıkarılması, yazarın belgesel anlayışının tartışılması | |
4 | Soruşturma oyun çözümlemesi ve belgesel tiyatro özelliğinin ortaya çıkarılması, yazarın belgesel anlayışının tartışılması | |
5 | Alpagut Olayı oyun çözümlemesi ve belgesel tiyatro özelliğinin ortaya çıkarılması, yazarın belgesel anlayışının tartışılması. | |
6 | Lozan ve Birinci Kurtuluştan oyun çözümlemeleri ve oyunların belgesel tiyatro özelliğinin ortaya çıkarılması yazarların belgesel anlayışının tartışılması. | |
7 | Şili’de Av oyun çözümlemesi ve belgesel tiyatro özelliğinin ortaya çıkarılması yazarın belgesel anlayışının tartışılması. | |
8 | Arasınav | |
9 | Sakıncalı Piyade oyun çözümlemesi ve belgesel tiyatro özelliğinin ortaya çıkarılması yazarın belgesel anlayışının tartışılması. | |
10 | Tanilli Dosyası oyun çözümlemesi ve belgesel tiyatro özelliğinin ortaya çıkarılması yazarın belgesel anlayışının tartışılması. | |
11 | Belgesel oyun taslağı nasıl hazırlanır, malzeme nasıl toplanır tartışma ve taslak için konuları belirleme | |
12 | Öğrencilerin malzemeleri getirmeleri, değerlendirme, yorumlama, düşünsel arka planı oluşturma. | |
13 | Malzemelerin oyuna dönüştürülmesi çalışması. Oyun taslaklarının değerlendirilmesi, eleştirilmesi. | |
14 | Malzemelerin oyuna dönüştürülmesi çalışması. Oyun taslaklarının değerlendirilmesi, eleştirilmesi. |
Kaynaklar
Ders Notu |
Oyunlar:
Heınar Kıppardt- Oppenheımer Olayı Peter Weıss- Soruşturma Haşmet Zeybek Ve Dostlar Tiyatrosu İşçi Kolu- Alpagut Olayı Ataol Behramoğlu-Lozan Orhan Asena-Şili’de Av Uğur Mumcu- Sakıncalı Piyade Oktay Arayıcı-Tanilli Dosyası Ergin Orbey- Birinci Kurtuluştan Kuramsal Kitaplar: H.K.Kocabay- Gerçek(Lik)Le Yüzleşmek Belgesel Tiyatro Ve Politik Tiyatro Geleneği Erwin Piscator-Politik Tiyatro |
Diğer Kaynaklar |
Materyal Paylaşımı
Dökümanlar | Ders notları, eski oyunların sahne metinleri ve görsel malzeme. |
Ödevler | |
Sınavlar |
Değerlendirme Sistemi
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SIRA | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 100 |
Kısa Sınav | ||
Ödev | ||
Toplam | 100 | |
Finalin Başarıya Oranı | 40 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
DERS KATEGORİSİ | Uzmanlık / Alan Dersleri |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İnsanlık tarihinin toplumsal, ekonomik, siyasal ve özellikle de kültürel mirası ile bağlantı kurma becerisi | * | |||||
2 | Tiyatro ve oyunculuk alanında tarihsel birikim ve deneyimi tanıma ve bu birikim ve deneyime eleştirel olarak yaklaşabilme, yorumlama ve kullanma becerisi | * | |||||
3 | Tiyatro ve oyunculuk alanında yaratıcı fikir, proje,gösterim,performans, vb. tasarım becerisi | * | |||||
4 | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme, insan ve toplum odaklı, kültürel duyarlılığı olan proje, gösterim, performans, vb. önerileri geliştirme becerisi | * | |||||
5 | Tiyatro ve oyunculuk alanındaki sanatsal yaratım sürecini tanımlayabilme, bu süreci ayrıntılı olarak, söz ya da yazı ile betimleyebilme becerisi. | * | |||||
6 | Disiplinlerarası çalışmalarda, özümsemiş oldukları bilgi ve becerileri, uygulama sürecinde kullanabilme becerisi. | ||||||
7 | Edinilmiş bilgi ve deneyimler arasında bağlantı kurarak ele aldığı malzemeyi yaratıcı bir biçimde yorumlama becerisi. | * | |||||
8 | Oyunculuk alanında, ses ve beden olarak enstrümanının mutlak egemenliğine sahip olabilme becerisi. | ||||||
9 | Oyunculuk alanında, düşünce biçimi, ruhsal dünyası ile toplumun düşünme ve duyumsama biçimi arasındaki ilişkiyi görebilme, tanımlayabilme ve bunlardan yararlanarak enstrümanının ifadesini geliştirebilme becerisi. | ||||||
10 | Tiyatro ve oyunculuk alanındaki tasarımlarını çağdaş oyunculuk ve tiyatronun ilke ve gelişmelerini kullanarak, oyunculuk performansına aktarabilme becerisi. | * |
AKTS İş Yükü Tablosu
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 14x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 12 | 1 | 12 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 60 | ||
Toplam İş Yükü / 30 | 2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 2 |
Hiçbiri