Konstantin Stanislavski’nin “fiziksel aksiyon yöntemi” ile Vsevolod Meyerhold’un “biyomekanik yöntemi”ne ilaveten Theodoros Terzopoulos’un “biyodinamik yönteminden faydalanılır. Konsantrasyon, spontanlık, beden ve solunum aygıtının geliştirilmesi, kurgu ve hareket setleri oluşturma doğrultusunda alıştırmalar yapılır
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Zaman ile mekan koşullarına göre fiziksel aksiyon yaratabilme becerisi edinimi. | 9 | 2 | A |
Fiziksel ve vokal aygıtlarını yaratıcı biçimde kullanabilme yetisinin kazanımı. | 7 | 2 | A |
Oyuncuda konsantrasyon, duygu-düşünce alışverişi ve uyarlama yetilerinin kazanımı. | 9 | 2 | A |
Sahnede “varolma”. | 9 | 2 | A |
Dersin Akışı
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Isınma setlerinin öğretilmesi. Tanıma ve tanışma çalışmaları. Fiziksel aksiyon egzersizleri vasıtasıyla doğaçlama kapasitelerinin araştırılması. | |
2 | Isınma setlerinin geliştirilmesi. Tanıma ve tanışma çalışmalarının geliştirilmesi. Fiziksel aksiyon egzersizleri vasıtasıyla doğaçlama kapasitelerinin araştırılması. | |
3 | Isınma setlerinin geliştirilmesi. Tanıma ve tanışma çalışmalarının geliştirilmesi. Fiziksel aksiyon egzersizleri vasıtasıyla doğaçlama kapasitelerinin araştırılması. | |
4 | Isınma setlerinin geliştirilmesi ve yeni setlerin eklenmesi. Verili durumlar üzerinden sözsüz doğaçlama çalışmaları | |
5 | Isınma setlerinin geliştirilmesi ve yeni setlerin eklenmesi. Verili durumlar üzerinden sözsüz doğaçlama çalışmaları | |
6 | Isınma setlerinin geliştirilmesi ve yeni setlerin eklenmesi. Verili durumlar üzerinden sözsüz doğaçlama çalışmaları | |
7 |
Isınma setlerinin geliştirilmesi ve yeni setlerin eklenmesi.
Zaman ve mekan değişkenleri üzerinden doğaçlama çalışmaları. |
|
8 |
Isınma setlerinin geliştirilmesi ve yeni setlerin eklenmesi.
Zaman ve mekan değişkenleri üzerinden doğaçlama çalışmaları. |
|
9 |
Isınma setlerinin geliştirilmesi ve yeni setlerin eklenmesi.
Zaman ve mekan değişkenleri üzerinden doğaçlama çalışmaları. |
|
10 | ARA SINAV | |
11 |
Isınma setlerinin geliştirilmesi ve yeni setlerin eklenmesi.
Grup doğaçlamaları ve temel çatışmalar üzerinden kurgular |
|
12 |
Isınma setlerinin geliştirilmesi ve yeni setlerin eklenmesi.
Grup doğaçlamaları ve temel çatışmalar üzerinden kurgular |
|
13 |
Isınma setlerinin geliştirilmesi ve yeni setlerin eklenmesi.
Grup doğaçlamaları ve temel çatışmalar üzerinden kurgular |
|
14 | Tüm çalışmaların değerlendirilmesi, önemli noktaların hatırlatılarak, altının çizilmesi. Yapılan derslerin toparlanarak özetlenmesi. |
Kaynaklar
Ders Notu | |
Kuramsal Kitaplar: |
1. Kerem Karaboğa, Tragedya ile Sınırları Aşmak: Theodoros Terzopoulos’un Tiyatrosu
2. Kerem Karaboğa, Oyunculuk Sanatında Yöntem ve Paradoks
|
1. E. Barba, N. Savarese, Oyuncunun Gizli Sanatı
2. Thomas Richards, Grotowski ile Fiziksel Eylemler Üzerine Çalışma
|
Materyal Paylaşımı
Dökümanlar |
|
Ödevler | |
Sınavlar |
Değerlendirme Sistemi
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SIRA | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 50 |
Kısa Sınav | ||
Ödev | 2 | 50 |
Toplam | 100 | |
Finalin Başarıya Oranı | 40 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
DERS KATEGORİSİ | Temel Mesleki Dersler |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İnsanlık tarihinin toplumsal, ekonomik, siyasal ve özellikle de kültürel mirası ile bağlantı kurma becerisi | ||||||
2 | Tiyatro ve oyunculuk alanında tarihsel birikim ve deneyimi tanıma ve bu birikim ve deneyime eleştirel olarak yaklaşabilme, yorumlama ve kullanma becerisi | * | |||||
3 | Tiyatro ve oyunculuk alanında yaratıcı fikir, proje,gösterim,performans, vb. tasarım becerisi | * | |||||
4 | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme, insan ve toplum odaklı, kültürel duyarlılığı olan proje, gösterim, performans, vb. önerileri geliştirme becerisi | * | |||||
5 | Tiyatro ve oyunculuk alanındaki sanatsal yaratım sürecini tanımlayabilme, bu süreci ayrıntılı olarak, söz ya da yazı ile betimleyebilme becerisi. | ||||||
6 | Disiplinlerarası çalışmalarda, özümsemiş oldukları bilgi ve becerileri, uygulama sürecinde kullanabilme becerisi. | * | |||||
7 | Edinilmiş bilgi ve deneyimler arasında bağlantı kurarak ele aldığı malzemeyi yaratıcı bir biçimde yorumlama becerisi. | * | |||||
8 | Oyunculuk alanında, ses ve beden olarak enstrümanının mutlak egemenliğine sahip olabilme becerisi. | * | |||||
9 | Oyunculuk alanında, düşünce biçimi, ruhsal dünyası ile toplumun düşünme ve duyumsama biçimi arasındaki ilişkiyi görebilme, tanımlayabilme ve bunlardan yararlanarak enstrümanının ifadesini geliştirebilme becerisi. | * | |||||
10 | Tiyatro ve oyunculuk alanındaki tasarımlarını çağdaş oyunculuk ve tiyatronun ilke ve gelişmelerini kullanarak, oyunculuk performansına aktarabilme becerisi. | * |
AKTS İş Yükü Tablosu
Etkinlikler | Etkinlikler |
Süresi (Saat) |
Toplam (İş Yükü) |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 14x toplam ders saati) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Ödevler/çeviri çalışmaları | 10 | 2 | 20 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 6 | 2 | 12 |
Ara sınavlar | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 180 | ||
Toplam İş Yükü / 30 | 6 | ||
Dersin AKTS (ECTS) Kredisi | 6 |