Bu ders edebiyat ve eleştiri kuramları üzerine odaklıdır. Dört temel kuram; yansıtma, anlatımcılık, biçimcilik ve okur merkezli anlayışlar ayrıntıları ile incelenir. Aşağıda adı geçen eleştiri kuramları aktarıldıktan sonra da, her eleştirel yaklaşıma ilişkin örnek bir metin okuması yapılır.
- Tarihsel, Sosyolojik Eleştiri
- Biyografik ve Psikanalitik Eleştiri
- Yapısalcı, Postyapısalcı ve Arketipçi Eleştiri
- Alımlama, İzlenimci ve Feminist Eleştiri
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Oyuncu adayının oyunculuk sanatının güncel gelişmeleri ile bir araya gelmesi ve bu konuda fikir üretme yetisinin kazanımı.
|
6 | 1,3 | A-B |
Yorumbilim ve göstergebilim yöntemlerinden de faydalanarak tiyatro eleştisi yazabilme yetisinin edinimi.
|
4 | 1,3 | A-B |
İstanbul kentinde gerçekleşen güncel sahne sanatlarına katılarak günümüzün ve yaşadığımız kentin tiyatrosu hakkında bilgi ve fikir sahibi olma.
|
5 | 1,3 | A-B |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | ||||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık | ||
1
|
Öğrencilerle tanışma. Dersin içeriğine ilişkin bilgilendirme. |
|||
2
|
Aristoteles’ten Bugüne Yansıtma Kuramı.
|
|||
3
|
Yansıtma Kuramı’ndan doğan eleştiri kuramları
|
|||
4
|
Anlatımcılık Kuramı |
|||
5
|
.
Anlatımıcılık Kuramından doğan eleştiri kuramları:
|
|||
6
|
Biçimci Kuramlar |
|||
7
|
Biçimcilikten doğan eleştirel yaklaşımlar:
|
|||
8
|
Alımlama Kuramı
|
|||
9
|
Alımlama Kuramından doğan eleştiri kuramları -İzlinemci -Feminst |
|||
10 |
ARA SINAV
|
|||
11 |
Sevim Burak’ın metinlerinin yapıçözüme uğratılması | |||
12 |
Melih Cevdet Anday metinlerinin feminist okumaya tabii tutulması |
|||
13 |
Shakespera ve postkolonyalizm
|
|||
14 |
Özen Yula ve differance.
|
Kaynaklar
KAYNAKLAR | |
Ders Notu | |
Diğer Kaynaklar |
“Edebiyat Kuramları ve Eleştiri” Berna Moran
“Edebiyat Kuramı” Terry Eagleton “Eleştiri Kuramları” Tahsin Yücel “Yirminci Yüzyılda Sanatı Okuyanlar” Chris Murray “Metnin Sesi” Mehmet Rıfat “Açıt Yapıt” Umberto Eco “Mağdurun Dili” Nurdan Gürbilek “Don Kişot’tan Bugüne Roman” Jale Parla “Cinsel Politika” Kate Millet
|
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SIRA | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 70 |
Kısa Sınav | 2 | 10 |
Ödev | 1 | 20 |
Toplam | 100 | |
Finalin Başarıya Oranı | 40 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | |||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İnsanlık tarihinin toplumsal, ekonomik, siyasal ve özellikle de kültürel mirası ile bağlantı kurma becerisi | * | |||||
2 | Tiyatro ve oyunculuk alanında tarihsel birikim ve deneyimi tanıma ve bu birikim ve deneyime eleştirel olarak yaklaşabilme, yorumlama ve kullanma becerisi | * | |||||
3 | Tiyatro ve oyunculuk alanında yaratıcı fikir, proje,gösterim,performans, vb. tasarım becerisi | ||||||
4 | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme, insan ve toplum odaklı, kültürel duyarlılığı olan proje, gösterim, performans, vb. önerileri geliştirme becerisi | * | |||||
5 | Tiyatro ve oyunculuk alanındaki sanatsal yaratım sürecini tanımlayabilme, bu süreci ayrıntılı olarak, söz ya da yazı ile betimleyebilme becerisi. | * | |||||
6 | Disiplinlerarası çalışmalarda, özümsemiş oldukları bilgi ve becerileri, uygulama sürecinde kullanabilme becerisi. | ||||||
7 | Edinilmiş bilgi ve deneyimler arasında bağlantı kurarak ele aldığı malzemeyi yaratıcı bir biçimde yorumlama becerisi. | * | |||||
8 | Oyunculuk alanında, ses ve beden olarak enstrümanının mutlak egemenliğine sahip olabilme becerisi. | ||||||
9 | Oyunculuk alanında, düşünce biçimi, ruhsal dünyası ile toplumun düşünme ve duyumsama biçimi arasındaki ilişkiyi görebilme, tanımlayabilme ve bunlardan yararlanarak enstrümanının ifadesini geliştirebilme becerisi. | ||||||
10 | Tiyatro ve oyunculuk alanındaki tasarımlarını çağdaş oyunculuk ve tiyatronun ilke ve gelişmelerini kullanarak, oyunculuk performansına aktarabilme becerisi. |
AKTS İş Yükü Tablosu
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 14x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 12 | 1 | 12 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 60 | ||
Toplam İş Yükü / 30 | 2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 2 |