Oyunların metin stratejilerinin ve okur-metin ilişkisinin farklı biçimlerinin nasıl ortaya çıkarılacağı, metnin bilinçdışının nasıl görüleceği ve çeşitli analiz yöntemlerinin metinlere uygulanma biçimleri seminerin içeriğini oluşturmaktadır.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Oyuncu adayının oyunculuk sanatının güncel gelişmeleri ile bir araya gelmesi ve bu konuda fikir üretme yetisinin kazanımı. | 6 | 1,3 | A,B |
Oyunlarda metin stratejilerinin ve iletişim modellerinin analitik bir yaklaşımla saptanması. | 5 | 1,3 | A,B |
Dersin Akışı
Hafta | Konular |
1 | Metin türleri üzerine örnekleme ve kuramsal giriş |
2 |
Absurd Tiyatroda Metin Stratejisi ve İzleyici sahne ilişkisi
Örtük metinler- metin stratejilerinin bulunması ve çözümleme S.Beckett- Godot’yu Beklerken M.C. Anday, Müfettişler, |
3 | E.Ionesco Kel Şarkıcı ve Ders metin çözümlemeleri ve söylemlerin tersyüz edilmesi üzerine konuşma |
4 | Jean Genet-Balkon |
5 | Harold Pinter, Gitgel Dolap |
6 | Fernando Arabal, Cephede Piknik |
7 | Edward Albee, Hayvanat Bahçesi Hikayesi |
8 | Vaclav Havel, Largo Desolato-Buruk Ezgi |
9 | Arasınav |
10 |
Feminist Yapısöküm Stratejileri-
Nazım Hikmet- Ferhad ile Şirin, |
11 |
Zeynep Kaçar- Böyle Bir Aşk Masalı
Vasıf Öngören- Asiye Nasıl Kurtulur? Oyunlarının feminist eleştirel yöntemle çözümlenmesi |
12 | Adalet Ağaoğlu- “Çıkış ve Kozalar” |
13 | Sevim Burak- İşte Baş İşte Gövde İşte Kanatlar oyununda söylemlerin tersyüz edilme biçimini ve oyunda seçenek düşünme biçimine yönelik metin stratejisini yapısalcılık sonrası kuramlarla ilişkilendirme |
14 | Sevim Burak “Sahibinin Sesi” oyununda söylemlerin tersyüz edilme biçimini ve oyunda seçenek düşünme biçimine yönelik metin stratejisini yapısalcılık sonrası kuramlarla ilişkilendirerek çözümlenmesi. |
Kaynaklar
Ders Notu |
|
Diğer Kaynaklar |
N.İşiroğlu, Z.İpşiroğlu- Alımlama Çeşitleri Resim, Yazın, Tiyatro (Üç Kitap) Papirüs Yayınları
Fakiye Özsoysal- Oyunlarda Kadınlar, E Yayınları Fakiye Özsoysal-Tiyatro Metinlerinde Alımlama Ve Metin Stratejileri, www.altkitap.com elekronik yayınevi Leyla Şimşek- Anadolu Masallarında Kocakarı İmgesi Berna Moran, Edebiyat Kuramları Ve Eleştiri, Cem Yayınları Kate Millett- Cinsel Politika, Payel Y. Martin Esslin, Absurd Tiyatro, Dost Kitabevi Zehra İpşiroğlu, Uyumsuz Tiyatroda Gerçekçilik, Mitos Boyut Yayınları Oyunlar: Melih Cevdet Anday-Müfettişler Samuel Beckett, Godot’yu Beklerken Eugene Ionesco- Kel Şarkıcı, Ders, Mitos Boyut Y. Jean Genet, Balkon Vaclav Havel, Largo Desolato-Buruk Ezgi, Can Yayınları Harold Pinter, Gitgel Dolap Fernando Arabal, Cephede Piknik Edward Albee, Hayvanat Bahçesi Hikayesi Zeynep Kaçar- Böyle Bir Aşk Masalı / Toplu oyunları 2, Mitos Boyut yayınları Vasıf Öngören- Asiye Nasıl Kurtulur?, Mitos Boyut Y. Adalet Ağaoğlu-Çıkış, Mitos Boyut Y./Adalet Ağaoğlu- Kozalar, Mitos Boyut Y. Sevim Burak-İşte Baş İşte Gövde İşte Kanatlar- Yapı Kredi Y. Sevim Burak- Sahibinin Sesi, Yapı Kredi Y.
|
Materyal Paylaşımı
Dökümanlar | Ders notları, eski oyunların sahne metinleri ve görsel malzeme. |
Ödevler | |
Sınavlar |
Değerlendirme Sistemi
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SIRA | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 100 |
Kısa Sınav | ||
Ödev | ||
Toplam | 100 | |
Finalin Başarıya Oranı | 40 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
DERS KATEGORİSİ | Uzmanlık / Alan Dersleri |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İnsanlık tarihinin toplumsal, ekonomik, siyasal ve özellikle de kültürel mirası ile bağlantı kurma becerisi | * | |||||
2 | Tiyatro ve oyunculuk alanında tarihsel birikim ve deneyimi tanıma ve bu birikim ve deneyime eleştirel olarak yaklaşabilme, yorumlama ve kullanma becerisi | * | |||||
3 | Tiyatro ve oyunculuk alanında yaratıcı fikir, proje,gösterim,performans, vb. tasarım becerisi | * | |||||
4 | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme, insan ve toplum odaklı, kültürel duyarlılığı olan proje, gösterim, performans, vb. önerileri geliştirme becerisi | * | |||||
5 | Tiyatro ve oyunculuk alanındaki sanatsal yaratım sürecini tanımlayabilme, bu süreci ayrıntılı olarak, söz ya da yazı ile betimleyebilme becerisi. | * | |||||
6 | Disiplinlerarası çalışmalarda, özümsemiş oldukları bilgi ve becerileri, uygulama sürecinde kullanabilme becerisi. | ||||||
7 | Edinilmiş bilgi ve deneyimler arasında bağlantı kurarak ele aldığı malzemeyi yaratıcı bir biçimde yorumlama becerisi. | * | |||||
8 | Oyunculuk alanında, ses ve beden olarak enstrümanının mutlak egemenliğine sahip olabilme becerisi. | ||||||
9 | Oyunculuk alanında, düşünce biçimi, ruhsal dünyası ile toplumun düşünme ve duyumsama biçimi arasındaki ilişkiyi görebilme, tanımlayabilme ve bunlardan yararlanarak enstrümanının ifadesini geliştirebilme becerisi. | ||||||
10 | Tiyatro ve oyunculuk alanındaki tasarımlarını çağdaş oyunculuk ve tiyatronun ilke ve gelişmelerini kullanarak, oyunculuk performansına aktarabilme becerisi. | * |
AKTS İş Yükü Tablosu
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 14x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 12 | 1 | 12 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 60 | ||
Toplam İş Yükü / 30 | 2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 2 |