Seminerde, tiyatroda güldürünün başkaldırıyla ve toplumsal sorunlara eleştirel yaklaşımla olan ilişkisi üzerine yoğunlaşılacaktır.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Dramatik tiyatrodan farklı teatral estetiklerin kazanımı.
|
4 | 1,3 | A,B |
Kara güldürü, ironi, parodi gibi kavramların çeşitli oyun örnekleri aracılığıyla tartışma deneyiminin edinimi.
|
4 | 1,3 | A,B |
Dersin Akışı
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 |
Programın tanıtımı
|
|
2 |
İroni
Jonathan Swift, Mütevazi Bir Öneri Nicholas Born, Lokaldeki Zenci Ferid Edgü, Türk Politikacıları |
|
3 |
İroni, grotesk, parodi
Alfred Jerry, Kral Übü Jean Genet, Balkon
|
|
4 |
Frederich Dürrenmatt, Romus Rumulus
|
|
5 |
Dürrenmatt-Yaşlı Bayanın Ziyareti
|
|
6 |
Geleneksel olanın çağdaşlaşması, politik taşlama
Dario Fo, Açık Aile Dario Fo, Ödenmeyecek Ödemiyoruz |
|
7 |
Haldun Taner, Keşanlı Ali Destanı
Haldun Taner, Gözlerimi Kaparım Vazifemi Yaparım |
|
8 |
Aziz Nesin- Yaşar Ne Yaşar Ne Yaşamaz
|
|
9 |
Arasınav
|
|
10 |
Geleneksel olanın çağdaşlaşması, politik taşlama ve Politik absurd
Sermet Çağan- Ayak Bacak Fabrikası Behiç Ak- Bina
|
|
11 |
Absurd Tiyatroda mizah – parodi-
Eugéne Ionesco- Makbett, Orhan Güner- Antonius Kleopatra Aradabir Sezar
|
|
12 |
Samuel Beckett- Mutlu Günler
|
|
13 |
Samuel Beckett-Godot’yu Beklerken
|
|
14 |
Genel değerlendirme
|
Kaynaklar
Ders Notu |
|
Kuramsal Kitaplar: |
Kuramsal Kitaplar:
Henri Bergson, Gülme, Ayrıntı Yayınları Barry Sanders, Kahkahanın Zaferi, Ayrıntı Yayınları Kara Mizah Antolojisi, hazırlayan Enis Batur, Hil Yayınları Oyunlar: Kara Güldürü/ İroni/ Grotesk/ Taşlama/ Politik Absurd/ Parodi/Trajikomedi Friedrich Dürrenmatt, Büyük Romulus (Çalışma Dosyasında var) Friedrich Dürrenmatt, Yaşlı Bayanın Ziyareti (Çalışma Dosyasında var) Alfred Jerry, Kral Übü Jean Genet, Balkon Dario Fo, Açık Aile Dario Fo, Ödenmeyecek Ödemiyoruz Haldun Taner, Gözlerimi Kaparım Vazifemi Yaparım Haldun Taner, Keşanlı Ali Destanı Aziz Nesin, Yaşar Ne Yaşar Ne Yaşamaz Sermet Çağan, Ayak Bacak Fabrikası, Mitos Boyut Yayınları – Behiç Ak, Bina, Mitos Boyut Yayınları Eugéne Ionesco, Makbett, Mitos Boyut Yayınları Orhan Güner, Antonius Kleopatra Aradabir Sezar, Mitos Boyut Yayınları Samuel Beckett, Mutlu Günler Samuel Beckett, Godot’yu Beklerken Öyküler Jonathan Swift, Mütevazi Bir Öneri Nicholas Born, Lokaldeki Zenci Ferid Edgü, Türk Politikacıları
|
Materyal Paylaşımı
Dökümanlar | Seminerin konusuyla ilgili film, sahneleme örnekleri için projeksiyon, dizüstü bilgisayar, vcd ve dvd’ler, kaynakçadaki kitaplar, ders notu |
Ödevler | |
Sınavlar |
Değerlendirme Sistemi
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SIRA | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 100 |
Kısa Sınav | ||
Ödev | ||
Toplam | 100 | |
Finalin Başarıya Oranı | 40 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
DERS KATEGORİSİ | Uzmanlık / Alan Dersleri |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İnsanlık tarihinin toplumsal, ekonomik, siyasal ve özellikle de kültürel mirası ile bağlantı kurma becerisi | * | |||||
2 | Tiyatro ve oyunculuk alanında tarihsel birikim ve deneyimi tanıma ve bu birikim ve deneyime eleştirel olarak yaklaşabilme, yorumlama ve kullanma becerisi | * | |||||
3 | Tiyatro ve oyunculuk alanında yaratıcı fikir, proje,gösterim,performans, vb. tasarım becerisi | * | |||||
4 | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme, insan ve toplum odaklı, kültürel duyarlılığı olan proje, gösterim, performans, vb. önerileri geliştirme becerisi | * | |||||
5 | Tiyatro ve oyunculuk alanındaki sanatsal yaratım sürecini tanımlayabilme, bu süreci ayrıntılı olarak, söz ya da yazı ile betimleyebilme becerisi. | * | |||||
6 | Disiplinlerarası çalışmalarda, özümsemiş oldukları bilgi ve becerileri, uygulama sürecinde kullanabilme becerisi. | ||||||
7 | Edinilmiş bilgi ve deneyimler arasında bağlantı kurarak ele aldığı malzemeyi yaratıcı bir biçimde yorumlama becerisi. | * | |||||
8 | Oyunculuk alanında, ses ve beden olarak enstrümanının mutlak egemenliğine sahip olabilme becerisi. | ||||||
9 | Oyunculuk alanında, düşünce biçimi, ruhsal dünyası ile toplumun düşünme ve duyumsama biçimi arasındaki ilişkiyi görebilme, tanımlayabilme ve bunlardan yararlanarak enstrümanının ifadesini geliştirebilme becerisi. | ||||||
10 | Tiyatro ve oyunculuk alanındaki tasarımlarını çağdaş oyunculuk ve tiyatronun ilke ve gelişmelerini kullanarak, oyunculuk performansına aktarabilme becerisi. | * |
AKTS İş Yükü Tablosu
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 14x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 12 | 1 | 12 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 60 | ||
Toplam İş Yükü / 30 | 2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 2 |