Seminerin kuramsal içeriği klasik komediler ve mizah üzerine yoğunlaşmaktadır. Aristofanes, Moliere, Gogol, Çehov, Lorca gibi yazarlardan seçilen incelenecek oyunların yorumbilim ve alımlama açısından metin çözümlemesi yapılacaktır.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Oyunlarda metin stratejilerinin ve iletişim modellerinin analitik bir yaklaşımla saptanması.
|
5 | 1,3 | A,B |
Uyarlamalara, sahne dramaturjisine yönelik yeni dramaturjik öneriler geliştirme yetisinin kazanımı.
|
2 | 1,3 | A,B |
Oyun metinlerinde yorumbilim, alımlama ve yapısöküm yöntemlerini kullanabilme yetisi.
|
5 | 1,3 | A,B |
Dersin Akışı
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 |
Mizah, Kara Komedi üzerine kuramsal bilgi ve tartşmalı konuşma
|
|
2 | Aristofanes- Lysistrata oyun çözümlemesi | |
3 |
Klasik komedi ve Moliere- Tartüf oyun çözümlemesi
|
|
4 | Nazım Hikmet Tartüf 59 oyununa hazırlanacak öğrenciler- komedi-politika ilişkisi ve uyarlama karşılaştırması | |
5 |
Klasik komedi ve Moliere- Cimri oyun çözümlemesi ve Moliere’in mizah anlayışı
|
|
6 | Gogol- Müfettiş oyun çözümlemesi | |
7 |
Lorca- Don Kristobita ile Dona Rosita’nın Acıklı Güldürüsü oyun çözümlemesi
Lorca-Don Perliplin ile Belisa’nın Bahçede Sevişmesi ve Lorca’nın mizah anlayışında groteskin önemi ve anlamı.
|
|
8 |
Lorca- Kızkurusu Gül Hanım oyun çözümlemesi ve
Oktay Arayıcı-Rumuz Goncagül (tematik karşılaştırma- gelenek, geleneksel olan ve sınırlılıklar) |
|
9 | Arasınav- | |
10 | Çehov- kısa oyunlar –Teklif/ Ayı –Çehov’un mizah anlayışı | |
11 |
Çehov- kısa oyunlar- Tatyana/ Düğün
Brecht- Düğün |
|
12 | Dario Fo- Borazanlar, Trampetler Bırtlar oyun çözümlemesi ve video izlenmesi | |
13 | Dario Fo- Ödenmeyecek Ödemiyoruz- Fo’nun mizah anlayışı | |
14 | Haldun Taner- Keşanlı Ali Destanı oyun çözümlemesi ve mizah- geleneksel olan ve taşlama, eleştiri ve Genel Değerlendirme |
Kaynaklar
Ders Notu |
|
Kuramsal Kitaplar: |
Oyunlar:
Aristofanes- Lysistrata Moliere- Tartüf Nazım Hikmet Tartüf 59 Moliere- Cimri Gogol- Müfettiş Lorca- Don Kristobita ile Dona Rosita’nın Acıklı Güldürüsü Lorca-Don Perliplin ile Belisa’nın Bahçede Sevişmesi Lorca- Kızkurusu Gül Hanım Oktay Arayıcı-Rumuz Goncagül Çehov- kısa oyunlar –Teklif/ Ayı Çehov- kısa oyunlar- Tatyana/ Düğün Dario Fo- Borazanlar, Trampetler Bırtlar Dario Fo- Ödenmeyecek Ödemiyoruz Brecht-Düğün Haldun Taner- Keşanlı Ali Destanı |
Materyal Paylaşımı
Dökümanlar |
Seminerin konusuyla ilgili film, sahneleme örnekleri için projeksiyon, dizüstü bilgisayar, vcd ve dvd’ler, kaynakçadaki kitaplar, ders notu
|
Ödevler | |
Sınavlar |
Değerlendirme Sistemi
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SIRA | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 100 |
Kısa Sınav | ||
Ödev | ||
Toplam | 100 | |
Finalin Başarıya Oranı | 40 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
DERS KATEGORİSİ | Uzmanlık / Alan Dersleri |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İnsanlık tarihinin toplumsal, ekonomik, siyasal ve özellikle de kültürel mirası ile bağlantı kurma becerisi | * | |||||
2 | Tiyatro ve oyunculuk alanında tarihsel birikim ve deneyimi tanıma ve bu birikim ve deneyime eleştirel olarak yaklaşabilme, yorumlama ve kullanma becerisi | * | |||||
3 | Tiyatro ve oyunculuk alanında yaratıcı fikir, proje,gösterim,performans, vb. tasarım becerisi | * | |||||
4 | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme, insan ve toplum odaklı, kültürel duyarlılığı olan proje, gösterim, performans, vb. önerileri geliştirme becerisi | * | |||||
5 | Tiyatro ve oyunculuk alanındaki sanatsal yaratım sürecini tanımlayabilme, bu süreci ayrıntılı olarak, söz ya da yazı ile betimleyebilme becerisi. | * | |||||
6 | Disiplinlerarası çalışmalarda, özümsemiş oldukları bilgi ve becerileri, uygulama sürecinde kullanabilme becerisi. | * | |||||
7 | Edinilmiş bilgi ve deneyimler arasında bağlantı kurarak ele aldığı malzemeyi yaratıcı bir biçimde yorumlama becerisi. | * | |||||
8 | Oyunculuk alanında, ses ve beden olarak enstrümanının mutlak egemenliğine sahip olabilme becerisi. | ||||||
9 | Oyunculuk alanında, düşünce biçimi, ruhsal dünyası ile toplumun düşünme ve duyumsama biçimi arasındaki ilişkiyi görebilme, tanımlayabilme ve bunlardan yararlanarak enstrümanının ifadesini geliştirebilme becerisi. | * | |||||
10 | Tiyatro ve oyunculuk alanındaki tasarımlarını çağdaş oyunculuk ve tiyatronun ilke ve gelişmelerini kullanarak, oyunculuk performansına aktarabilme becerisi. | * |
AKTS İş Yükü Tablosu
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 14x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 12 | 1 | 12 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Sunum | 0 | 0 | 0 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 60 | ||
Toplam İş Yükü / 30 | 2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 2 |