Bu derste, Tiyatro Bölümü öğrencileri, oyunculuk dersinin temel ilkelerini, kuramsal ve uygulamalı çalışmalarla yaparlar ve oyun metinlerine yeni yaklaşımların nasıl getirilebileceği ve bu yaklaşımların atölye çalışmaları ile sahneye nasıl taşınabileceği araştırılır.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sahnede “bütünleme” becerisinin edinimi. | 7 | 2-3 | A-B |
Oyuncuda vücudu ve hareketleriyle kompozisyonlar oluşturma yetisi. | 8 | 2-3 | A-B |
Karmaşık ilişki ve durumları kendine uyarlama yetisinin kazanımı. | 9 | 2-3 | A-B |
Dersin Akışı
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Isınma setlerinin öğretilmesi. Tanıma ve tanışma çalışmaları. Oyunlar kurarak, oyun oynama kapasitelerinin araştırılması. | |
2 | Isınma setlerinin geliştirilmesi. Tanıma ve tanışma çalışmalarının geliştirilmesi. Oyunlar kurarak, oyun oynama kapasitelerinin araştırılması. | |
3 | Isınma setlerinin geliştirilmesi. Tanıma ve tanışma çalışmalarının geliştirilmesi. Oyunlar kurarak, oyun oynama kapasitelerinin araştırılması. | |
4 | Isınma setlerinin geliştirilmesi ve yeni setlerin eklenmesi. Monologlu setlerin çalışmalara katılması. Çalışmalar sırasında oluşturulan durumların içine monologların katılması. Temel çatışma biçimleri çalışmaları. | |
5 | Isınma setlerinin geliştirilmesi ve yeni setlerin eklenmesi. Monologlu setlerin çalışmalara katılması. Çalışmalar sırasında oluşturulan durumların içine monologların katılması. Temel çatışma biçimleri çalışmaları. | |
6 | Isınma setlerinin geliştirilmesi ve yeni setlerin eklenmesi. Monologlu setlerin çalışmalara katılması. Çalışmalar sırasında oluşturulan durumların içine monologların katılması. Temel çatışma biçimleri çalışmaları. | |
7 |
Isınma setlerinin geliştirilmesi ve yeni setlerin eklenmesi.
Temel çatışma biçimleri çalışmaları. Alan oluşturma çalışmaları. Belirgin karakterler oluşturma çalışmaları. |
|
8 |
Isınma setlerinin geliştirilmesi ve yeni setlerin eklenmesi.
Temel çatışma biçimleri çalışmaları. Alan oluşturma çalışmaları. Belirgin karakterler oluşturma çalışmaları |
|
9 |
Isınma setlerinin geliştirilmesi ve yeni setlerin eklenmesi.
Temel çatışma biçimleri çalışmaları. Alan oluşturma çalışmaları. Belirgin karakterler oluşturma çalışmaları |
|
10 | ARA SINAV | |
11 |
Isınma setlerinin geliştirilmesi ve yeni setlerin eklenmesi.
Temel çatışma biçimleri çalışmaları. Alan oluşturma çalışmaları. Belirgin karakterler oluşturma çalışmaları. Verili metinlerin çalışmalara katılması. Oyun metinlerinin doğaçlama teknikleri aracılığıyla sahneye uygulanması konusunda çalışmalar. |
|
12 |
Isınma setlerinin geliştirilmesi ve yeni setlerin eklenmesi.
Temel çatışma biçimleri çalışmaları. Alan oluşturma çalışmaları. Belirgin karakterler oluşturma çalışmaları. Oyun metinlerinin doğaçlama teknikleri aracılığıyla sahneye uygulanması konusunda çalışmalar. |
|
13 |
Isınma setlerinin geliştirilmesi ve yeni setlerin eklenmesi.
Temel çatışma biçimleri çalışmaları. Alan oluşturma çalışmaları. Belirgin karakterler oluşturma çalışmaları. Oyun metinlerinin doğaçlama teknikleri aracılığıyla sahneye uygulanması konusunda çalışmalar. |
|
14 | Tüm çalışmaların değerlendirilmesi, önemli noktaların hatırlatılarak, altının çizilmesi. Yapılan derslerin toparlanarak özetlenmesi. |
Kaynaklar
Ders Notu |
Jerzy Grotovsky Yoksul Tiyatro
Konstantin Stanislavski Bir Aktör Hazırlanıyor Konstantin Stanislavski Bir Karakter Yaratmak Peter Brook Boş Alan |
Diğer Kaynaklar: |
George Tohmpson İnsanın Özü
George Tohmpson Aiskhylos ve Atina Peter Brook Açık Kapı Niyazi Berkes Türkiye’de Çağdaşlaşma Antonin Artaud Tiyatro ve İkizi Augusto Boal Ezilenlerin Tiyatrosu Kerem Karaboğa Oyunculuk Sanatında Yöntem ve Paradoks Ayşın Candan Yirminci Yüzyılda Öncü Tiyatro |
Materyal Paylaşımı
Dökümanlar | |
Ödevler | |
Sınavlar |
Değerlendirme Sistemi
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SIRA | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 2 | %50 |
Ödev | 10 | %50 |
Proje | ||
Uygulama | ||
Toplam | %100 | |
Finalin Başarıya Oranı | %60 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | %40 | |
Toplam | %100 |
DERS KATEGORİSİ | Temel Mesleki Dersler |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İnsanlık tarihinin toplumsal, ekonomik, siyasal ve özellikle de kültürel mirası ile bağlantı kurma becerisi | ||||||
2 | Tiyatro ve oyunculuk alanında tarihsel birikim ve deneyimi tanıma ve bu birikim ve deneyime eleştirel olarak yaklaşabilme, yorumlama ve kullanma becerisi | * | |||||
3 | Tiyatro ve oyunculuk alanında yaratıcı fikir, proje,gösterim,performans, vb. tasarım becerisi | * | |||||
4 | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilme, insan ve toplum odaklı, kültürel duyarlılığı olan proje, gösterim, performans, vb. önerileri geliştirme becerisi | * | |||||
5 | Tiyatro ve oyunculuk alanındaki sanatsal yaratım sürecini tanımlayabilme, bu süreci ayrıntılı olarak, söz ya da yazı ile betimleyebilme becerisi. | ||||||
6 | Disiplinlerarası çalışmalarda, özümsemiş oldukları bilgi ve becerileri, uygulama sürecinde kullanabilme becerisi. | * | |||||
7 | Edinilmiş bilgi ve deneyimler arasında bağlantı kurarak ele aldığı malzemeyi yaratıcı bir biçimde yorumlama becerisi. | * | |||||
8 | Oyunculuk alanında, ses ve beden olarak enstrümanının mutlak egemenliğine sahip olabilme becerisi. | * | |||||
9 | Oyunculuk alanında, düşünce biçimi, ruhsal dünyası ile toplumun düşünme ve duyumsama biçimi arasındaki ilişkiyi görebilme, tanımlayabilme ve bunlardan yararlanarak enstrümanının ifadesini geliştirebilme becerisi. | * | |||||
10 | Tiyatro ve oyunculuk alanındaki tasarımlarını çağdaş oyunculuk ve tiyatronun ilke ve gelişmelerini kullanarak, oyunculuk performansına aktarabilme becerisi. | * |
AKTS İş Yükü Tablosu
Etkinlikler | Etkinlikler |
Süresi (Saat) |
Toplam (İş Yükü) |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 14x toplam ders saati) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Ödevler/çeviri çalışmaları | 10 | 2 | 20 |
Sunum/Seminer Hazırlama | 6 | 2 | 12 |
Ara sınavlar | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 180 | ||
Toplam İş Yükü / 30 | 6 | ||
Dersin AKTS (ECTS) Kredisi | 6 |