Dersin Dili:
İngilizce
Dersin Amacı:
Türk mutfağında temel geleneksel mutfak tekniklerini öğrenmek; Türk mutfağının özel pişirme tekniklerini ve pastacılık becerilerini tanımlamak.
Dersin İçeriği:
Temel geleneksel Türk yemek ve hamur işi tariflerinin uygulanması; Et, kümes hayvanları, balık, sakatat, deniz ürünleri, sebzeler, baklagiller, meyveler, tatlı yemeklerin hazırlanmasında Türk yemek pişirme tekniklerini öğrenilmesi.
Dersin Öğretim Yöntemleri:
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma 4: Laboratuar
Dersin Ölçme Yöntemleri:
A: Sınav , B: Deney C: Ödev
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Reçeteyi okur anlar ve uygular.
|
5,7,12 | 1,2,3,4 | A,B,C |
Reçeteye göre doğru malzemeyi ve ekipmanı seçer ,ölçer, kullanır ,ön hazırlığını yapar ve doğru zamanlama ile gerektiği şekilde sunar.
|
5,7,12,16 | 1,2,3,4 | A,B,C |
Gerekli bilgileri laboratuar defterine not eder.
|
5,7,12,16 | 1,2,3,4 | A,B,C |
Temel sosları ve stokları içeriğine ,rengine ve kıvamına göre sınıflandırır | 5,7,12,16 | 1,2,3,4 | A,B,C |
Kullanılan malzemenin özelliğine göre doğru pişirme tekniğini bilir ve uygular.
|
1,2,3,4 | A,B,C |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konular |
Reçeteler
|
1 |
Çorbalar
|
“Tavuk Çorbası”- |
2 | Salatalar ve Mezeler |
|
3 | Zeytinyağlılar |
|
4 | Pilav |
Pirinç
Bulgur |
5 | Sebzeler Yemekleri |
|
6
|
Dolmalar | Sebze & Sarma (Soğuk - Sıcak) |
7 |
Et Yemekleri
|
|
8 |
Ara sınav
|
|
9 | Kebaplar ve Balıklar |
|
10 |
Bakliyat
|
|
11 | Hamur işleri: Ekmek |
|
12 | Hamur işleri: Börek |
|
13 | Tatlılar |
|
14 | Tatlılar |
|
Kaynaklar
KAYNAKLAR | |
Ders Notu |
Nevin Halıcı, 2009, Türk Mutfağı, Oğlak Yayınları.
Necip Ertürk, 2015, Türk Mutfağı, Remzi Kitabevi. |
Diğer Kaynaklar | Ekrem Muhittin Yeğen, 1955, Alaturka ve Alafranga Yemek Öğretimi, İnkılap Yayınevi. |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SIRA | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | %65 |
Kısa Sınav | ||
Uygulama,takım çalışması,davranış | %20 | |
Derse devam,katılım | %15 | |
Toplam | 100 | |
Finalin Başarıya Oranı | 40 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | |||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gıda ve yemekleri tarih, coğrafya, kültür ve beslenme bilimleri çerçevesinde değerlendirir. | ||||||
2 | Yemeği ve pişirme işlemini bir sanat olarak benimser; yiyeceklerin görsel sunumunun tasarlanması ve görsel olarak belgelenmesi konusunda yetkinlik sahibidir. | ||||||
3 | Türkiye'deki Gastronomi alanındaki kavramlar, teknikler ve yenilikler ile ürün bilgisi konusunda kapsamlı bilgi sahibidir. Bu konularda araştırma yapma ve geliştirme becerisine sahiptir. | ||||||
4 | Gıda bilimi ve temel beslenme ilkeleri konularında bilgi sahibidir ve alanında uygular | ||||||
5 | Gıda hijyeni ve güvenliği konusunda uluslararası standartları bilir ve uygular | 5 | |||||
6 | Üretim aşamasından sunum aşamasına kadar yiyecek-içecek üretimi ile ilgili tüm süreçleri bilir. Gıda üretim sistemlerini ve bu alandaki yeni yaklaşımları derinlemesine anlayabilir ve bu aşamada çıkabilecek sorunları tanımlayıp çözebilir. Alanı ile ilgili fiziksel ortamı tasarlar, araç-gereç ve teknolojileri bilir ve kullanır; gerektiğinde bu çerçevede yeniliklerin oluşmasında rol alır. | ||||||
7 | Türk Mutfağı hakkında bilgi sahibi olur. Bu çerçevede temel pişirme tekniklerini bilir, uygular ve geliştirir. | 3 | |||||
8 | Alkollü ve alkolsüz içeceklerin tarihi, coğrafi ve kültürel altyapısı ve üretim aşamaları konusunda bilgi sahibidir. Yiyecek üretiminde ve menü planlamasında bu bilgiyi kullanır. | ||||||
9 | Bilimsel çerçevede yeni gıda ürünü geliştirebilir, standartlaştırabilir ve tescil sürecini yürütebilir. | ||||||
10 | Gıda alanındaki ulusal ve uluslararası hukuki düzenlemeleri, mesleki standartları ve meslek etiğini bilir ve uygular. | ||||||
11 | İşletme, iktisat ve pazarlama alanındaki temel kavramları, kuramları ve ilkeleri bilir ve uygular. Menü planlama ilkeleri doğrultusunda; yiyecek-içecek maliyet analizi, kontrolü, fiyatlandırması yapar ve çeşitli menüler geliştirir. Bir gıda işletmesini etkin bir şekilde yönetebilecek yönetim teorilerini ve uygulamarını, personel alım ve değerlenderme süreçlerini bilir ve uygular. | ||||||
12 | Başkaları ile ve bağımsız olarak etkin bir şekilde çalışır. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar ve sunum becerileri gösterir. | 3 | |||||
13 | Gıdanın insan sağlığı ve toplumsal düzen üzerindeki etkilerini anlayabilir ve bu çerçevede basın-yayın organlarını takip eder, katkıda bulunur ve yönlendirir. | ||||||
14 | Gıda ile ilgili etkinlikleri bilir ve yönetir. | ||||||
15 | Dünya gıda ticareti, globalleşme, üretim ve tüketim örüntüleri hakkında bilgi sahibidir. Gıda politikalarının ülke ekonomisi için önemini bilir. | ||||||
16 | Pasta ve diğer hamur işleri, ekmekler, pandispanya ve diğer pasta tabanı hamurları, kremalı soslar, meyve sosları ve jöle yapımı. Sıcak ve soğuk tatlılar, dondurmalar ve sorbeler, şeker işleri, süslemeler, dekorasyon ve sunum, çikolata yapımı konusunda yetkindir. | 2 | |||||
17 | Mutfak uygulamalarında ve gıda üretiminde kullanacakları sebzelerin ve taze otların yetiştirme teknikleri ile ilgili uygulamalı bilgi sahibidirler | ||||||
AKTS İş Yükü Tablosu
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi | 14 | 4 |
56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | |||
Ödev | 1 | 28 | 28 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 37 | ||
Toplam İş Yükü / 30 (s) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |
3