Ön Koşul Dersleri:
Dersin Dili:
İngilizce
Dersin Amacı:
Coğrafya, tarih, Avrupa, Afrika, Asya ve Amerika mutfak kültürlerinin oluşumu üzerindeki kültürel sistemlerin rolünü öğrenmek; Bu mutfakların özel mutfak teknik ve bileşenlerini tanımak.
Dersin İçeriği:
Avrupa, Afrika, Asya ve Amerika'daki mutfaklarını şekillendiren coğrafi, iklimsel ve tarihsel etkilere odaklanarak incelenmesi; Avrupa, Afrika, Asya ve Amerika mutfaklarının hazırlanması, tadımı ve değerlendirmesini kapsar.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Program
Öğrenme Çıktıları |
Öğretim
Yöntemleri |
Ölçme
Yöntemleri |
Avrupa kıtasının mutfak kültürlerini, beslenme, yiyecek hazırlama ve tüketim alışkanlıklarını öğrenir | 1,7 | 1,2,3,4 | A,B,C |
Asya kıtasının mutfak kültürlerini, beslenme, yiyecek hazırlama ve tüketim alışkanlıklarını öğrenir | 1,7 | 1,2,3,4 | A,B,C |
Amerika kıtasının (ABD- Güney, Orta Amerika, Meksika) mutfak kültürlerini, beslenme, yiyecek hazırlama ve tüketim alışkanlıklarını öğrenir | 1,7 | 1,2,3,4 | A,B,C |
Avrupa, Afrika ve Asya mutfaklarına özgü yiyecek hazırlama tekniklerini öğrenir | 4,5,7,16 | 1,2,3,4 | A,B,C |
Güney, kuzey ve orta Amerika mutfaklarına özgü yiyecek hazırlama tekniklerini öğrenir | 4,5,7,16 | 1,2,3,4 | A,B,C |
Avrupa, Afrika ve Asya mutfaklarına özgü mönüler oluşturur | 1,4,5,7,16 | 1,2,3,4 | A,B,C |
Amerika kıtasına özgü mönüler oluşturur | 1,4,5,7,16 | 1,2,3,4 | A,B,C |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konular | Çalışma Materyalleri |
1 | Derse giriş ve proje konularının dağıtımı | |
2 | Avrupa Mutfak Kültürleri (Fransa, İtalya, İspanya) | |
3 | Doğu ve Orta Avrupa Mutfak Kültürü Mutfak Uygulama: Fransa, İtalya, İspanya | |
4 | İskandinavya ve Britanya Mutfak Kültürü Mutfak Uygulama: Doğu ve Orta Avrupa Mutfak Kültürü | |
5 |
Orta Doğu Mutfak Kültürü Mutfak Uygulama: İskandinavya ve Britanya Mutfak Kültürü |
|
6 |
Afrika mutfak kültürleri (Mağrip- Etiyopya- Orta- Batı ve Güney Afrika) Mutfak Uygulama: Ortadoğu Mutfağı |
|
7 | Hindistan ve Güney Doğu Asya mutfak kültürleri Mutfak Uygulama: Afrika mutfak kültürleri (Mağrip- Etiyopya- Orta- Batı ve Güney Afrika) | |
8 | Ara Sınav | |
9 | Çin, Japonya ve Kore mutfak kültürleri Güney Doğu Asya mutfaklarına özgü mönü uygulamaları | |
10 |
Rusya ve Orta Asya mutfak kültürleri Çin, Japon ve Kore mutfaklarına özgü mönü uygulamaları |
|
11 |
Güney Amerika Mutfak Kültürleri Rus ve Orta Asya mutfaklarına özgü mönü uygulamaları |
|
12 | Meksika ve Orta Amerika mutfak kültürleri Güney Amerika Mutfak Uygulamaları | |
13 | Amerika Birleşik Devletleri mutfak kültürü Meksika ve Orta Amerika mutfak uygulamaları | |
14 | ABD mutfaklarına özgü mönü uygulamaları |
Kaynaklar
KAYNAKLAR | |
Ders Kitabı |
Margaret McWilliams. Food around the World a Cultural Perspective (3rd Edition), Pearson, 2010.
Ed. S. Kats, 2003. Encylopedia of Food & Culture. |
Ek Kaynaklar | Ed. Ken Albala, 2011 Food Culture of the World Ency. |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI | |
Dokümanlar | İlgili konularla ilgili yemek kitapları ve reçeteler |
Ödevler | Haftalık konuların öğrenciler arasında paylaştırılıp konuyla ilgili sunum ve mönü hazırlıkları yapılması |
Sınavlar | 1 ara sınav 1 final |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SIRA | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 33,3 | |
Derse Katılım | 16,6 | |
Ödev | 25 | |
Laboratuvar (Uygulama) | 25 | |
Toplam | 100 | |
FİNALİN BAŞARIYA ORANI | 40 | |
YIL İÇİNİN BAŞARIYA ORANI | 60 | |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | ||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Gıda ve yemekleri tarih, coğrafya, kültür ve beslenme bilimleri çerçevesinde değerlendirir. | X | ||||
2 | Yemeği ve pişirme işlemini bir sanat olarak benimser; yiyeceklerin görsel sunumunun tasarlanması ve görsel olarak belgelenmesi konusunda yetkinlik sahibidir. | X | ||||
3 | Gastronomi alanındaki kavramlar, teknikler ve yenilikler ile ürün bilgisi konusunda kapsamlı bilgi sahibidir. Bu konularda araştırma yapma ve geliştirme becerisine sahiptir. | X | ||||
4 | Gıda bilimi ve temel beslenme ilkeleri konularında bilgi sahibidir ve alanında uygular. | X | ||||
5 | Gıda hijyeni ve güvenliği konusunda uluslararası standartları bilir ve uygular. | X | ||||
6 | Üretim aşamasından sunum aşamasına kadar yiyecek-içecek üretimi ile ilgili tüm süreçleri bilir. Gıda üretim sistemlerini ve bu alandaki yeni yaklaşımları derinlemesine anlayabilir ve bu aşamada çıkabilecek sorunları tanımlayıp çözebilir. Alanı ile ilgili fiziksel ortamı tasarlar, araç-gereç ve teknolojileri bilir ve kullanır; gerektiğinde bu çerçevede yeniliklerin oluşmasında rol alır. | |||||
7 | Ulusal ve uluslararası mutfaklar hakkında bilgi sahibi olur. Bu çerçevede temel pişirme tekniklerini bilir, uygular ve geliştirir. | X | ||||
8 | Alkollü ve alkolsüz içeceklerin tarihi, coğrafi ve kültürel altyapısı ve üretim aşamaları konusunda bilgi sahibidir. Yiyecek üretiminde ve menü planlamasında bu bilgiyi kullanır. | |||||
9 | Bilimsel çerçevede yeni gıda ürünü geliştirebilir, standartlaştırabilir ve tescil sürecini yürütebilir. | |||||
10 | Gıda alanındaki ulusal ve uluslararası hukuki düzenlemeleri, mesleki standartları ve meslek etiğini bilir ve uygular. | |||||
11 | İşletme, iktisat ve pazarlama alanındaki temel kavramları, kuramları ve ilkeleri bilir ve uygular. Menü planlama ilkeleri doğrultusunda; yiyecek-içecek maliyet analizi, kontrolü, fiyatlandırması yapar ve çeşitli menüler geliştirir. Bir gıda işletmesini etkin bir şekilde yönetebilecek yönetim teorilerini ve uygulamalarını, personel alım ve değerlendirme süreçlerini bilir ve uygular. | |||||
12 | Başkaları ile ve bağımsız olarak etkin bir şekilde çalışır. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar ve sunum becerileri gösterir. | |||||
13 | Gıdanın insan sağlığı ve toplumsal düzen üzerindeki etkilerini anlayabilir ve bu çerçevede basın-yayın organlarını takip eder, katkıda bulunur ve yönlendirir. | |||||
14 | Gıda ile ilgili etkinlikleri bilir ve yönetir. | |||||
15 | Dünya gıda ticareti, globalleşme, üretim ve tüketim örüntüleri hakkında bilgi sahibidir. Gıda politikalarının ülke ekonomisi için önemini bilir. | |||||
16 | Pasta ve diğer hamur işleri, ekmekler, pandispanya ve diğer pasta tabanı hamurları, kremalı soslar, meyve sosları ve jöle yapımı. Sıcak ve soğuk tatlılar, dondurmalar ve sorbeler, şeker işleri, süslemeler, dekorasyon ve sunum, çikolata yapımı konusunda yetkindir. | X | ||||
17 | Mutfak uygulamalarında ve gıda üretiminde kullanacakları sebzelerin ve taze otların yetiştirme teknikleri ile ilgili uygulamalı bilgi sahibidirler. |
AKTS İş Yükü Tablosu
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | Sayısı |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dâhildir: 14x toplam ders saati) | 14 | 6 | 84 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 161 | ||
Toplam İş Yükü / 30 (saat) | 5,3 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 7 |
4