Mevcut gıda ürününü değiştirmek ve / veya yeni gıda ürünleri geliştirmek için gerekli olan teorik ve pratik bilgiler. Ürün formülasyonu, içerik etkileşimi, pazar değerlendirmesi, duyusal değerlendirme, tüketici testleri, veri yorumlama, güvenlik ve yönetmelikler ele alınmıştır. Panel testleri ve istatistiksel yorumları; tat, koku, renk ve doku; Tüketiciler tarafından yeni ürünün kabulünü analiz etmek için gerçekleştirilir.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Program
Öğrenme Çıktıları |
Öğretim
Yöntemleri |
Ölçme
Yöntemleri |
|
2,3,4,5,6,9,10,11,12,13 | A,B,C | 1,2,3,4 |
|
9,12 | A,B,C | 1,2,3,4 |
|
9 | A,B,C | 1,2,3 |
|
11 | A,B,C | 1,2,3 |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş- Gıda endüstrisinde yeni ürün geliştirmenin önemi | |
2 | Yeni ürün geliştirmenin basamaklarına genel bakış | |
3 | Yeni ürün geliştirmede market araştırması yöntemleri- anket geliştirmenin ve sonuçlarını analiz etmenin temelleri, Gap analizi, Risk analizi, Perceptual map | |
4 | Prototip geliştirmenin önemi ve prototip geliştirmekte izlenecek yöntemler | |
5 | Duyusal analiz yöntemlerinin sınıflandırılması ve her bir yöntemin temellerinin anlatılması | |
6 | Ara sınav | |
7 | Grupların oluşturulması ve geliştirilecek ürünlerin öğrenciler tarafından belirlenmesi | Market araştırması |
8 | Belirlenen ürünler doğrultusunda öğrenciler tarafından market araştırma yönteminin belirlenip, araştırmanın tamamlanması | |
9 | Market araştırması sonuçlarına göre belirlenen ürünün ilk formülasyonun hazırlanması | |
10 | Prototip denemeleri (Laboratuvar) | |
11 | Duyusal analiz testleri | Duyusal analiz formlarının hazırlanması |
12 | Test sonuçları doğrultusunda ikinci Prototip denemesi (Laboratuvar) | |
13 | Son ürünün duyusal analiz testleri | Duyusal analiz formlarının hazırlanması |
14 | Ürünlerin tanıtım sunumları |
Kaynaklar
KAYNAKLAR | |
Ders Notu | Gordon W F, New food product Development: From concept to market place, CRC press, 2004 |
Diğer Kaynaklar |
O'Mahony M, Sensory evaluation of food : statistical methods and procedures, New York, Marcel Dekker, 1986
McGee H, On food and cooking : the science and lore of the kitchen, New York, Scribner, 2004
Fellow P, Food processing technology : principles and practice, 3. ed., Cambridge, Woodhead, 2009
Gaman P M, Sherrington K B, The science of food, 4. ed., Oxford, Butterworth-Heinemann, 1996 |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI | |
Dokümanlar | Türk Gıda Kodeksi |
Ödevler | |
Sınavlar |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SIRA | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 3 | 70 |
Kısa Sınav | ||
Ödev | 3 | 30 |
Toplam | 100 | |
FİNALİN BAŞARIYA ORANI | 40 | |
YIL İÇİNİN BAŞARIYA ORANI | 60 | |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | ||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Gıda ve yemekleri tarih, coğrafya, kültür ve beslenme bilimleri çerçevesinde değerlendirir. | |||||
2 | Yemeği ve pişirme işlemini bir sanat olarak benimser; yiyeceklerin görsel sunumunun tasarlanması ve görsel olarak belgelenmesi konusunda yetkinlik sahibidir. | X | ||||
3 | Gastronomi alanındaki kavramlar, teknikler ve yenilikler ile ürün bilgisi konusunda kapsamlı bilgi sahibidir. Bu konularda araştırma yapma ve geliştirme becerisine sahiptir. | X | ||||
4 | Gıda bilimi ve temel beslenme ilkeleri konularında bilgi sahibidir ve alanında uygular. | X | ||||
5 | Gıda hijyeni ve güvenliği konusunda uluslararası standartları bilir ve uygular. | X | ||||
6 | Üretim aşamasından sunum aşamasına kadar yiyecek-içecek üretimi ile ilgili tüm süreçleri bilir. Gıda üretim sistemlerini ve bu alandaki yeni yaklaşımları derinlemesine anlayabilir ve bu aşamada çıkabilecek sorunları tanımlayıp çözebilir. Alanı ile ilgili fiziksel ortamı tasarlar, araç-gereç ve teknolojileri bilir ve kullanır; gerektiğinde bu çerçevede yeniliklerin oluşmasında rol alır. | X | ||||
7 | Ulusal ve uluslararası mutfaklar hakkında bilgi sahibi olur. Bu çerçevede temel pişirme tekniklerini bilir, uygular ve geliştirir. | |||||
8 | Alkollü ve alkolsüz içeceklerin tarihi, coğrafi ve kültürel altyapısı ve üretim aşamaları konusunda bilgi sahibidir. Yiyecek üretiminde ve menü planlamasında bu bilgiyi kullanır. | |||||
9 | Bilimsel çerçevede yeni gıda ürünü geliştirebilir, standartlaştırabilir ve tescil sürecini yürütebilir. | X | ||||
10 | Gıda alanındaki ulusal ve uluslararası hukuki düzenlemeleri, mesleki standartları ve meslek etiğini bilir ve uygular. | X | ||||
11 | İşletme, iktisat ve pazarlama alanındaki temel kavramları, kuramları ve ilkeleri bilir ve uygular. Menü planlama ilkeleri doğrultusunda; yiyecek-içecek maliyet analizi, kontrolü, fiyatlandırması yapar ve çeşitli menüler geliştirir. Bir gıda işletmesini etkin bir şekilde yönetebilecek yönetim teorilerini ve uygulamalarını, personel alım ve değerlendirme süreçlerini bilir ve uygular. | X | ||||
12 | Başkaları ile ve bağımsız olarak etkin bir şekilde çalışır. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar ve sunum becerileri gösterir. | X | ||||
13 | Gıdanın insan sağlığı ve toplumsal düzen üzerindeki etkilerini anlayabilir ve bu çerçevede basın-yayın organlarını takip eder, katkıda bulunur ve yönlendirir. | X | ||||
14 | Gıda ile ilgili etkinlikleri bilir ve yönetir. | |||||
15 | Dünya gıda ticareti, globalleşme, üretim ve tüketim örüntüleri hakkında bilgi sahibidir. Gıda politikalarının ülke ekonomisi için önemini bilir. | |||||
16 | Pasta ve diğer hamur işleri, ekmekler, pandispanya ve diğer pasta tabanı hamurları, kremalı soslar, meyve sosları ve jöle yapımı. Sıcak ve soğuk tatlılar, dondurmalar ve sorbeler, şeker işleri, süslemeler, dekorasyon ve sunum, çikolata yapımı konusunda yetkindir. | |||||
17 | Mutfak uygulamalarında ve gıda üretiminde kullanacakları sebzelerin ve taze otların yetiştirme teknikleri ile ilgili uygulamalı bilgi sahibidirler. |
AKTS İş Yükü Tablosu
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | Sayısı |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dâhildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 6 | 84 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 9 | 3 | 27 |
Ara Sınav | 2 | 3 | 6 |
Kısa Sınav | |||
Ödev | 3 | 10 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 30 (saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |