Ön Koşul Dersleri:
Dersin Dili:
İngilizce
Dersin Amacı:
Öğrencilere şarap, şarap yapımı, şarap servisi ve tatma gibi temel kavramları tanıtmak.
Dersin İçeriği:
Şarabın tanımı, Dünya'da şarabın üretildiği ülkeler. Antik dünyadan günümüze şarap tarihi. Modern şarabın evrimi. Asma. Şarap ve hava, teruar, uluslararası üzüm, bölgesel üzüm. Şarap nasıl yapılır, şarap, şarap nasıl depolanır. Şarap servisi. Şarap tadımı. Önemli uluslararası ve ulusal şaraplar.
Dersin Öğretim Yöntemleri:
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma 4: Laboratuar
Dersin Ölçme Yöntemleri:
A: Sınav, B: Ödev, C: Sunum
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Program Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Şarap nedir sorusuna cevap verebilirler. | 8 | 1,2,3 | A,B |
Şarabın nasıl yapıldığı konusunda bilgi sahibidirler. | 8 | 1,2,3 | A,B |
Şarap üretimine ve kaliteli şarap yapımında önemli olan faktörleri bilirler. | 8 | 1,2,3 | A,B |
Ulusal ve uluslararası üzümleri tanır ve özelliklerini bilirler | 8 | 1,2,3 | A,B |
Şarap tarihi konusunda bilgi sahibidirler. | 1 | 1,2,3 | A,B |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | |||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık | |
1 | Giriş | ||
2 | Şarap tanımı. Şarabın tarihçesi. Eski dünya. Ortaçağ. Modern şarabın evrimi | ||
3 | Şarap ve hava durumu: Terroir. Toprak profili. Uluslararası üzüm. Bölgesel üzüm. | ||
4 | Asma: gelişim aşamaları. Zararlılar, hastalıklar ve bunların asma üzerindeki etkileri. Avrupa bağlarında filloksinin yayılması. Winegrowers Yılı. | ||
5 | Şarap nasıl yapılır: Şarap üreticisinin sanatı. Üzüm hasat. Üzümleri fermantasyon için hazırlama. Fermantasyon süreci. Doğal Meşe ve Arıtma | ||
6 | Şaraphane tasarımı ve kalite kontrolü | ||
7 | Ara Sınav | ||
8 | Şarap dünyası: Dünya şarap tüketimi. Dünyada şarap üretimi. Dünya Üzüm Bağlarının dağılımı. | ||
9 | Şarap dünyası: Dünya şarap tüketimi. Dünyada şarap üretimi. Dünya Üzüm Bağlarının dağılımı. | ||
10 | Şarap dünyası: Dünya şarap tüketimi. Dünyada şarap üretimi. Dünya Üzüm Bağlarının dağılımı. | ||
11 | Şarap dünyası: Dünya şarap tüketimi. Dünyada şarap üretimi. Dünya Üzüm Bağlarının dağılımı. | ||
12 | Şarap tadımı: tadıma giriş. Fizyolojik kavramlar, şarapla ilgili element bukeleri. (şarap tadımı oturumu yok) | ||
13 | Şarap Üretim Fabrikası Ziyareti | ||
14 | Şarap depolama ve servis yapma, Temel maddelerin tadımı. Tatma kartı nedir? Şarap tadımı: Giriş. Kör tadım. (şarap tadımı oturumu yok) | ||
Kaynaklar
KAYNAKLAR | |||
Ders Notu | Robinson Jancis and Johnson Hugh. 2005. The World Atlas of Wine. Mitchel Beazley. Special Ed. | ||
Diğer Kaynaklar | Johnson Hugh. 1974. Wine. Simon and Schuster. New York. |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI | |
Dökümanlar | Ders Notları |
Ödevler | |
Sınavlar |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SIRA | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 60 |
Ödev | 1 | 20 |
Derse devam ve katılım | 20 | |
Toplam | 100 | |
Finalin Başarıya Oranı | 50 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | ||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Gıda ve yemekleri tarih, coğrafya, kültür ve beslenme bilimleri çerçevesinde değerlendirir. | X | ||||
2 | Yemeği ve pişirme işlemini bir sanat olarak benimser; yiyeceklerin görsel sunumunun tasarlanması ve görsel olarak belgelenmesi konusunda yetkinlik sahibidir. | |||||
3 | Gastronomi alanındaki kavramlar, teknikler ve yenilikler ile ürün bilgisi konusunda kapsamlı bilgi sahibidir. Bu konularda araştırma yapma ve geliştirme becerisine sahiptir. | |||||
4 | Gıda bilimi ve temel beslenme ilkeleri konularında bilgi sahibidir ve alanında uygular. | |||||
5 | Gıda hijyeni ve güvenliği konusunda uluslararası standartları bilir ve uygular. | |||||
6 | Üretim aşamasından sunum aşamasına kadar yiyecek-içecek üretimi ile ilgili tüm süreçleri bilir. Gıda üretim sistemlerini ve bu alandaki yeni yaklaşımları derinlemesine anlayabilir ve bu aşamada çıkabilecek sorunları tanımlayıp çözebilir. Alanı ile ilgili fiziksel ortamı tasarlar, araç-gereç ve teknolojileri bilir ve kullanır; gerektiğinde bu çerçevede yeniliklerin oluşmasında rol alır. | |||||
7 | Ulusal ve uluslararası mutfaklar hakkında bilgi sahibi olur. Bu çerçevede temel pişirme tekniklerini bilir, uygular ve geliştirir. | |||||
8 | Alkollü ve alkolsüz içeceklerin tarihi, coğrafi ve kültürel altyapısı ve üretim aşamaları konusunda bilgi sahibidir. Yiyecek üretiminde ve menü planlamasında bu bilgiyi kullanır. | X | ||||
9 | Bilimsel çerçevede yeni gıda ürünü geliştirebilir, standartlaştırabilir ve tescil sürecini yürütebilir. | |||||
10 | Gıda alanındaki ulusal ve uluslararası hukuki düzenlemeleri, mesleki standartları ve meslek etiğini bilir ve uygular. | |||||
11 | İşletme, iktisat ve pazarlama alanındaki temel kavramları, kuramları ve ilkeleri bilir ve uygular. Menü planlama ilkeleri doğrultusunda; yiyecek-içecek maliyet analizi, kontrolü, fiyatlandırması yapar ve çeşitli menüler geliştirir. Bir gıda işletmesini etkin bir şekilde yönetebilecek yönetim teorilerini ve uygulamalarını, personel alım ve değerlendirme süreçlerini bilir ve uygular. |
|
||||
12 | Başkaları ile ve bağımsız olarak etkin bir şekilde çalışır. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar ve sunum becerileri gösterir. | |||||
13 | Gıdanın insan sağlığı ve toplumsal düzen üzerindeki etkilerini anlayabilir ve bu çerçevede basın-yayın organlarını takip eder, katkıda bulunur ve yönlendirir. | |||||
14 | Gıda ile ilgili etkinlikleri bilir ve yönetir. | |||||
15 | Dünya gıda ticareti, globalleşme, üretim ve tüketim örüntüleri hakkında bilgi sahibidir. Gıda politikalarının ülke ekonomisi için önemini bilir. | |||||
16 | Pasta ve diğer hamur işleri, ekmekler, pandispanya ve diğer pasta tabanı hamurları, kremalı soslar, meyve sosları ve jöle yapımı. Sıcak ve soğuk tatlılar, dondurmalar ve sorbeler, şeker işleri, süslemeler, dekorasyon ve sunum, çikolata yapımı konusunda yetkindir. | |||||
17 | Mutfak uygulamalarında ve gıda üretiminde kullanacakları sebzelerin ve taze otların yetiştirme teknikleri ile ilgili uygulamalı bilgi sahibidirler. |
AKTS İş Yükü Tablosu
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Ara Sınav | 1 | 13 | 13 |
Ödev | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 139 | ||
Toplam İş Yükü / 30 (saat) | 4,63 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |
Hiçbiri