• Türkçe
  • English
Ders Kodu: 
CULA 351
Ders Tipi: 
Alan Seçmeli
Teori Saati: 
2
Uygulama Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
6
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Şekerin pişirilmesi ve eritilmesi, Farklı şekerlerin kristalizasyon yapısının anlatımı ile beraber uygulanması ve kullanım aşamaları, Pişmiş şekerle şeker kalıbı oluşturmayı öğrenmek ve çeşitli dolgu maddeleriyle bu kalıpları doldurmak, Şekerin aşamalarını anlamak, klasik ve geleneksel Türk tatlıları yapımında bu tekniklerin ve metotların uygulanması. Şekerin tatlılarda kullanımı ve dekore edilmesi. Şekerciliği anlamak.
Dersin İçeriği: 

Şeker üretiminin; temelleri, şekillendirilmesi, kalıplanması ve depolanması. Şekerin çalışma dereceleri ve kullanım alanları.

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program

Öğrenme

Çıktıları

Öğretim

Yöntemleri

Ölçme

Yöntemleri

Şekercilik ile ilgili temel bilgileri öğrenmek. 2, 5, 7, 12, 16 1, 2, 3, 4 A,B,C
Şeker kristalizasyon aşamasını anlamak 2, 5, 7, 12, 16 1, 2, 3, 4 A,B,C
Şekerin eritme ve pişirme tekniklerini öğrenmek.  

2, 5, 7, 12, 16

1, 2, 3, 4 A,B,C
Yerel malzemeleri tanımak  

2, 5, 7, 12, 16

1, 2, 3, 4 A,B,C
Dengeli ve geleneksel reçeteler oluşturmak 2, 5, 7, 12, 16 1, 2, 3, 4 A,B,C
Reçetelerde maliyet hesaplama 2, 5, 7, 12, 16 1, 2, 3, 4 A,B,C
Çağdaş ve yaratıcı sunumlar 2, 5, 7, 12, 16 1, 2, 3, 4 A,B,C
Maliyet kontrolu hakkında bilgi sahibi olmak. 2, 5, 7, 12, 16 1, 2, 3, 4 A,B,C
Uygun malzemelerin kullanımı 2, 5, 7, 12, 16 1, 2, 3, 4 A,B,C

 

Dersin Akışı

DERS AKIŞI
Hafta Konular   Ön Hazırlık
1 Pişirme aşamasında şeker şurubunda meydana gelen değişiklikler Cooking as a Chemical Reaction: Culinary Science with Experiments by Sibel Özilgen
2 Yumuşak Top Aşaması,

Nişasta kullanımı ile kalıplama teknikleri

Confectioner by Peter P. Greweling, The Culinary Institute of America (CIA) p: 265 – 268 - 280
3 Yumuşak Top Aşaması,

Jelibon çeşitleri

Confectioner by Peter P. Greweling, The Culinary Institute of America (CIA) p:265 – 268 – 280
4 Yarı Sert Top Aşaması,

Türk lokum çeşitleri

The Fundamental Techniques of Classic Pastry Arts, The French Culinary Institute. P: 292

 

5 Yarı Sert Top Aşaması,

Pamuk şekeri & Pişmaniye

Confectioner by Peter P. Greweling, The Culinary Institute of America (CIA) p:292

 

Professional Baking 6th ed. [with many recipes] - W. Gisslen (Wiley, 2013) p:257

6 Sert Top Aşaması,

Helva çeşitleri

Confectioner by Peter P. Greweling, The Culinary Institute of America (CIA) p:292

 

Professional Baking 6th ed. [with many recipes] - W. Gisslen (Wiley, 2013) p:257

7 Sert Top Aşaması,

Cezerye, Cevizli Sucuk, Pestil

The Fundamental Techniques of Classic Pastry Arts, The French Culinary Institute. P: 490 - 491

 

Professional Baking 6th ed. [with many recipes] - W. Gisslen (Wiley, 2013) p:257

8 Sert Top Aşaması,

Mesir macunu

The Fundamental Techniques of Classic Pastry Arts, The French Culinary Institute. P: 490 - 491

 

Professional Baking 6th ed. [with many recipes] - W. Gisslen (Wiley, 2013) p:257

9  

ARA SINAV

 

 
10 Karamel Sıvı Aşaması,

Karamel, Tel şeker ve Dantel şeker yapımı

Confectioner by Peter P. Greweling, The Culinary Institute of America (CIA) p:212 - 217

 

11 Yumuşak Kırılganlık Aşaması,

 Elma şekeri, Limon ve Portakal Konfit şekerleme

Confectioner by Peter P. Greweling, The Culinary Institute of America (CIA) p:292
12 Yumuşak Kırılganlık Aşaması,

 Isomalt şeker kullanımı, sıkıştırılmış şeker topları, şeker resifi, balon şeker

Confectioner by Peter P. Greweling, The Culinary Institute of America (CIA) p:289 - 291
13 Sert Kırılganlık Aşaması,

Akide şekeri & Lolipop & Çubuk şeker

Confectioner by Peter P. Greweling, The Culinary Institute of America (CIA) p:200

 

Professional Baking 6th ed. [with many recipes] - W. Gisslen (Wiley, 2013) p:684

14 Sert Kırılganlık Aşaması,

 Şeker modelleme

Confectioner by Peter P. Greweling, The Culinary Institute of America (CIA) p:200

 

Professional Baking 6th ed. [with many recipes] - W. Gisslen (Wiley, 2013) p:684

 

Kaynaklar

KAYNAKLAR
Ders Kitabı Chocolates and Confections: Formula, Theory, and Technique for the Artisan Confectioner  by Peter P. Greweling, The Culinary Institute of America (CIA)

 

Cooking as a Chemical Reaction: Culinary Science with Experiments by Sibel Özilgen

 

Professional Baking 6th ed. [with many recipes] - W. Gisslen (Wiley, 2013)

 

Ek Kaynaklar  

 

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI
Dokümanlar Ders notları
Ödevler  
Sınavlar  

 

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SIRA KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 60
Ödev 1 20
Devamlılık ve katılım 1 20
  Toplam   100
FİNALİN BAŞARIYA ORANI   40
YIL İÇİNİN BAŞARIYA ORANI   60
Toplam   100

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Gıda ve yemekleri tarih, coğrafya, kültür ve beslenme bilimleri çerçevesinde değerlendirir.          
2 Yemeği ve pişirme işlemini bir sanat olarak benimser; yiyeceklerin görsel sunumunun tasarlanması ve görsel olarak belgelenmesi konusunda yetkinlik sahibidir.     X    
3 Gastronomi alanındaki kavramlar, teknikler ve yenilikler ile ürün bilgisi konusunda kapsamlı bilgi sahibidir. Bu konularda araştırma yapma ve geliştirme becerisine sahiptir.          
4 Gıda bilimi ve temel beslenme ilkeleri konularında bilgi sahibidir ve alanında uygular.          
5 Gıda hijyeni ve güvenliği konusunda uluslararası standartları bilir ve uygular.         X
6 Üretim aşamasından sunum aşamasına kadar yiyecek-içecek üretimi ile ilgili tüm süreçleri bilir. Gıda üretim sistemlerini ve bu alandaki yeni yaklaşımları derinlemesine anlayabilir ve bu aşamada çıkabilecek sorunları tanımlayıp çözebilir. Alanı ile ilgili fiziksel ortamı tasarlar, araç-gereç ve teknolojileri bilir ve kullanır; gerektiğinde bu çerçevede yeniliklerin oluşmasında rol alır.          
7 Ulusal ve uluslararası mutfaklar hakkında bilgi sahibi olur. Bu çerçevede temel pişirme tekniklerini bilir, uygular ve geliştirir.         X
8 Alkollü ve alkolsüz içeceklerin tarihi, coğrafi ve kültürel altyapısı ve üretim aşamaları konusunda bilgi sahibidir. Yiyecek üretiminde ve menü planlamasında bu bilgiyi kullanır.          
9 Bilimsel çerçevede yeni gıda ürünü geliştirebilir, standartlaştırabilir ve tescil sürecini yürütebilir.          
10 Gıda alanındaki ulusal ve uluslararası hukuki düzenlemeleri, mesleki standartları ve meslek etiğini bilir ve uygular.          
11 İşletme, iktisat ve pazarlama alanındaki temel kavramları, kuramları ve ilkeleri bilir ve uygular. Menü planlama ilkeleri doğrultusunda; yiyecek-içecek maliyet analizi, kontrolü, fiyatlandırması yapar ve çeşitli menüler geliştirir. Bir gıda işletmesini etkin bir şekilde yönetebilecek yönetim teorilerini ve uygulamalarını, personel alım ve değerlendirme süreçlerini bilir ve uygular.          
12 Başkaları ile ve bağımsız olarak etkin bir şekilde çalışır. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar ve sunum becerileri gösterir.     X    
13 Gıdanın insan sağlığı ve toplumsal düzen üzerindeki etkilerini anlayabilir ve bu çerçevede basın-yayın organlarını takip eder, katkıda bulunur ve yönlendirir.          
14 Gıda ile ilgili etkinlikleri bilir ve yönetir.          
15 Dünya gıda ticareti, globalleşme, üretim ve tüketim örüntüleri hakkında bilgi sahibidir. Gıda politikalarının ülke ekonomisi için önemini bilir.          
16 Pasta ve diğer hamur işleri, ekmekler, pandispanya ve diğer pasta tabanı hamurları, kremalı soslar, meyve sosları ve jöle yapımı. Sıcak ve soğuk tatlılar, dondurmalar ve sorbeler, şeker işleri, süslemeler, dekorasyon ve sunum, çikolata yapımı konusunda yetkindir.     X    
17 Mutfak uygulamalarında ve gıda üretiminde kullanacakları sebzelerin ve taze otların yetiştirme teknikleri ile ilgili uygulamalı bilgi sahibidirler.          

 

AKTS İş Yükü Tablosu

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik Sayısı Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dâhildir: 14x toplam ders saati) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 60
Ara Sınav 1 3 3
Devamlılık ve Katılım 2 14 28
Final Sınavı 1 3 3
Toplam İş Yükü     150
Toplam İş Yükü / 30 (saat)     5
Dersin AKTS Kredisi     6

 

Hiçbiri