Şeker üretiminin; temelleri, şekillendirilmesi, kalıplanması ve depolanması. Şekerin çalışma dereceleri ve kullanım alanları.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Program
Öğrenme Çıktıları |
Öğretim
Yöntemleri |
Ölçme
Yöntemleri |
Şekercilik ile ilgili temel bilgileri öğrenmek. | 2, 5, 7, 12, 16 | 1, 2, 3, 4 | A,B,C |
Şeker kristalizasyon aşamasını anlamak | 2, 5, 7, 12, 16 | 1, 2, 3, 4 | A,B,C |
Şekerin eritme ve pişirme tekniklerini öğrenmek. |
2, 5, 7, 12, 16 |
1, 2, 3, 4 | A,B,C |
Yerel malzemeleri tanımak |
2, 5, 7, 12, 16 |
1, 2, 3, 4 | A,B,C |
Dengeli ve geleneksel reçeteler oluşturmak | 2, 5, 7, 12, 16 | 1, 2, 3, 4 | A,B,C |
Reçetelerde maliyet hesaplama | 2, 5, 7, 12, 16 | 1, 2, 3, 4 | A,B,C |
Çağdaş ve yaratıcı sunumlar | 2, 5, 7, 12, 16 | 1, 2, 3, 4 | A,B,C |
Maliyet kontrolu hakkında bilgi sahibi olmak. | 2, 5, 7, 12, 16 | 1, 2, 3, 4 | A,B,C |
Uygun malzemelerin kullanımı | 2, 5, 7, 12, 16 | 1, 2, 3, 4 | A,B,C |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | ||
Hafta Konular | Ön Hazırlık | |
1 | Pişirme aşamasında şeker şurubunda meydana gelen değişiklikler | Cooking as a Chemical Reaction: Culinary Science with Experiments by Sibel Özilgen |
2 |
Yumuşak Top Aşaması,
Nişasta kullanımı ile kalıplama teknikleri |
Confectioner by Peter P. Greweling, The Culinary Institute of America (CIA) p: 265 – 268 - 280 |
3 |
Yumuşak Top Aşaması,
Jelibon çeşitleri |
Confectioner by Peter P. Greweling, The Culinary Institute of America (CIA) p:265 – 268 – 280 |
4 |
Yarı Sert Top Aşaması,
Türk lokum çeşitleri |
The Fundamental Techniques of Classic Pastry Arts, The French Culinary Institute. P: 292
|
5 |
Yarı Sert Top Aşaması,
Pamuk şekeri & Pişmaniye |
Confectioner by Peter P. Greweling, The Culinary Institute of America (CIA) p:292
Professional Baking 6th ed. [with many recipes] - W. Gisslen (Wiley, 2013) p:257 |
6 |
Sert Top Aşaması,
Helva çeşitleri |
Confectioner by Peter P. Greweling, The Culinary Institute of America (CIA) p:292
Professional Baking 6th ed. [with many recipes] - W. Gisslen (Wiley, 2013) p:257 |
7 |
Sert Top Aşaması,
Cezerye, Cevizli Sucuk, Pestil |
The Fundamental Techniques of Classic Pastry Arts, The French Culinary Institute. P: 490 - 491
Professional Baking 6th ed. [with many recipes] - W. Gisslen (Wiley, 2013) p:257 |
8 |
Sert Top Aşaması,
Mesir macunu |
The Fundamental Techniques of Classic Pastry Arts, The French Culinary Institute. P: 490 - 491
Professional Baking 6th ed. [with many recipes] - W. Gisslen (Wiley, 2013) p:257 |
9 |
ARA SINAV
|
|
10 |
Karamel Sıvı Aşaması,
Karamel, Tel şeker ve Dantel şeker yapımı |
Confectioner by Peter P. Greweling, The Culinary Institute of America (CIA) p:212 - 217
|
11 |
Yumuşak Kırılganlık Aşaması,
Elma şekeri, Limon ve Portakal Konfit şekerleme |
Confectioner by Peter P. Greweling, The Culinary Institute of America (CIA) p:292 |
12 |
Yumuşak Kırılganlık Aşaması,
Isomalt şeker kullanımı, sıkıştırılmış şeker topları, şeker resifi, balon şeker |
Confectioner by Peter P. Greweling, The Culinary Institute of America (CIA) p:289 - 291 |
13 |
Sert Kırılganlık Aşaması,
Akide şekeri & Lolipop & Çubuk şeker |
Confectioner by Peter P. Greweling, The Culinary Institute of America (CIA) p:200
Professional Baking 6th ed. [with many recipes] - W. Gisslen (Wiley, 2013) p:684 |
14 |
Sert Kırılganlık Aşaması,
Şeker modelleme |
Confectioner by Peter P. Greweling, The Culinary Institute of America (CIA) p:200
Professional Baking 6th ed. [with many recipes] - W. Gisslen (Wiley, 2013) p:684 |
Kaynaklar
KAYNAKLAR | |
Ders Kitabı |
Chocolates and Confections: Formula, Theory, and Technique for the Artisan Confectioner by Peter P. Greweling, The Culinary Institute of America (CIA)
Cooking as a Chemical Reaction: Culinary Science with Experiments by Sibel Özilgen
Professional Baking 6th ed. [with many recipes] - W. Gisslen (Wiley, 2013)
|
Ek Kaynaklar |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI | |
Dokümanlar | Ders notları |
Ödevler | |
Sınavlar |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SIRA | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 60 |
Ödev | 1 | 20 |
Devamlılık ve katılım | 1 | 20 |
Toplam | 100 | |
FİNALİN BAŞARIYA ORANI | 40 | |
YIL İÇİNİN BAŞARIYA ORANI | 60 | |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | ||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Gıda ve yemekleri tarih, coğrafya, kültür ve beslenme bilimleri çerçevesinde değerlendirir. | |||||
2 | Yemeği ve pişirme işlemini bir sanat olarak benimser; yiyeceklerin görsel sunumunun tasarlanması ve görsel olarak belgelenmesi konusunda yetkinlik sahibidir. | X | ||||
3 | Gastronomi alanındaki kavramlar, teknikler ve yenilikler ile ürün bilgisi konusunda kapsamlı bilgi sahibidir. Bu konularda araştırma yapma ve geliştirme becerisine sahiptir. | |||||
4 | Gıda bilimi ve temel beslenme ilkeleri konularında bilgi sahibidir ve alanında uygular. | |||||
5 | Gıda hijyeni ve güvenliği konusunda uluslararası standartları bilir ve uygular. | X | ||||
6 | Üretim aşamasından sunum aşamasına kadar yiyecek-içecek üretimi ile ilgili tüm süreçleri bilir. Gıda üretim sistemlerini ve bu alandaki yeni yaklaşımları derinlemesine anlayabilir ve bu aşamada çıkabilecek sorunları tanımlayıp çözebilir. Alanı ile ilgili fiziksel ortamı tasarlar, araç-gereç ve teknolojileri bilir ve kullanır; gerektiğinde bu çerçevede yeniliklerin oluşmasında rol alır. | |||||
7 | Ulusal ve uluslararası mutfaklar hakkında bilgi sahibi olur. Bu çerçevede temel pişirme tekniklerini bilir, uygular ve geliştirir. | X | ||||
8 | Alkollü ve alkolsüz içeceklerin tarihi, coğrafi ve kültürel altyapısı ve üretim aşamaları konusunda bilgi sahibidir. Yiyecek üretiminde ve menü planlamasında bu bilgiyi kullanır. | |||||
9 | Bilimsel çerçevede yeni gıda ürünü geliştirebilir, standartlaştırabilir ve tescil sürecini yürütebilir. | |||||
10 | Gıda alanındaki ulusal ve uluslararası hukuki düzenlemeleri, mesleki standartları ve meslek etiğini bilir ve uygular. | |||||
11 | İşletme, iktisat ve pazarlama alanındaki temel kavramları, kuramları ve ilkeleri bilir ve uygular. Menü planlama ilkeleri doğrultusunda; yiyecek-içecek maliyet analizi, kontrolü, fiyatlandırması yapar ve çeşitli menüler geliştirir. Bir gıda işletmesini etkin bir şekilde yönetebilecek yönetim teorilerini ve uygulamalarını, personel alım ve değerlendirme süreçlerini bilir ve uygular. | |||||
12 | Başkaları ile ve bağımsız olarak etkin bir şekilde çalışır. Yazılı ve sözlü olarak etkili iletişim kurar ve sunum becerileri gösterir. | X | ||||
13 | Gıdanın insan sağlığı ve toplumsal düzen üzerindeki etkilerini anlayabilir ve bu çerçevede basın-yayın organlarını takip eder, katkıda bulunur ve yönlendirir. | |||||
14 | Gıda ile ilgili etkinlikleri bilir ve yönetir. | |||||
15 | Dünya gıda ticareti, globalleşme, üretim ve tüketim örüntüleri hakkında bilgi sahibidir. Gıda politikalarının ülke ekonomisi için önemini bilir. | |||||
16 | Pasta ve diğer hamur işleri, ekmekler, pandispanya ve diğer pasta tabanı hamurları, kremalı soslar, meyve sosları ve jöle yapımı. Sıcak ve soğuk tatlılar, dondurmalar ve sorbeler, şeker işleri, süslemeler, dekorasyon ve sunum, çikolata yapımı konusunda yetkindir. | X | ||||
17 | Mutfak uygulamalarında ve gıda üretiminde kullanacakları sebzelerin ve taze otların yetiştirme teknikleri ile ilgili uygulamalı bilgi sahibidirler. |
AKTS İş Yükü Tablosu
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | Sayısı |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dâhildir: 14x toplam ders saati) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 60 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Devamlılık ve Katılım | 2 | 14 | 28 |
Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 30 (saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |